سردار سپاه: مردم با این کد، آخرین وضعیت ماهواره سپاه را ببینند

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با توانایی متخصصان هوافضای سپاه در پرتاب ماهواره «نور ۳»، گفت: کاربردهای مختلفی برای ماهواره‌ها وجود دارد، یکی از کاربردهای یک ماهواره این است که می‌تواند نقش یک دیده‌بان هوشمند را در ارتفاع چند ۱۰۰ کیلومتر ایفا کند.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه افزود: وضعیت ماهواره بسیار خوب است و پس از تزریق، ماهواره یک و نیم ساعت بعد مجدداً از سمت قطب شمال طلوع کرد و طبق الگوریتمی که متخصصان ما قرار داده بودند، در کمتر از یک ساعت و نیم، ماهواره کاملاً پایدار شده بود و ان‌شاءالله این دفعه با سرعت خیلی زیادی این ماهواره به سمت عملیاتی شدن پیش خواهد رفت.

پیام ویژه امیرعبداللهیان در پی پرتاب موفق ماهواره نور ۳ 

سردار جعفرآبادی درباره فناوری‌های استفاده شده در ماهواره نور ۳، اظهار کرد: دوربین‌های استفاده شده در این ماهواره بسیار بهتر از دوربین ماهواره نور ۲ است و با افتخار توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی تولید شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فناوری‌هایی که برای اولین بار در ماهواره نور ۳ در جمهوری اسلامی استفاده شده، پیشران‌های فضایی است که یک موتورهای بسیار حساس فضایی هستند که نیروهایی تولید می‌کنند که به ماهواره اجازه می‌دهد مدارش را تغییر دهد و مانورمداری دهد و از کاهش ارتفاعش جلوگیری کند که این نیز توسط متخصصان داخلی با فناوری کاملاً بومی ساخته شده است.

اولین ویدیو از لحظه پرتاب ماهواره ایرانی نور ۳+فیلم 

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ادامه در خصوص ماهواره‌بر «قاصد»، خاطرنشان کرد: این سومین پرتاب متوالی موفق ماهواره‌بر «قاصد» بود و به قول فوتبالی‌ها، این ماهواره‌بر امروز هت‌تریک کرد.

سردار جعفرآبادی افزود: مرحله اول کار آن به وسیله سوخت مایع است که توسط برادران عزیزمان در وزارت دفاع ساخته شده است و موتورهای مرحله دوم و سوم موتورهای کاملاً فضایی با سوخت جامد هستند که در تحقیقات هوافضای سپاه ساخته شده‌اند و خوشبختانه در هر ۳ پرتاب اخیر خیلی موفق عمل کردند و در آینده این موتورها، ماهواره‌های زیادی را به فضا اعزام خواهند کرد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران همچنین به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در ساخت ماهواره نور۳ اشاره و تأکید کرد: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی خوبی در حوزه فضایی ایجاد شدند و رشد کردند و در حال حاضر اغلب زیرسیستم‌های ماهواره نور ۳ توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: مراکز دانشگاهی نیز مشاوره خوبی در طراحی آن دادند و خودِ سازمان فضایی نیز در تست و تنظیم این ماهواره خیلی به ما کمک کردند و ان‌شاءالله بتوانیم ماهواره‌های بزرگتر را با فواصل زمانی کوتاه‌تر ساخته و پرتاب کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده این سازمان، اظهار کرد: ماهواره‌بر «قاصد» که در حال حاضر صلاحیت لازم را برای پرتاب ماهواره‌های متعدد پیدا کرده و ما این را در پروسه تولید می‌بریم و ان‌شاءالله پس از این شاهد خواهیم بود که ماهواره‌بر قاصد با نرخ بیشتری ماهواره‌های کشور را پرتاب خواهد کرد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: یک تمرکزمان را نیز بر روی ماهواره‌بر قائم می‌گذاریم که سال گذشته تست زیرمداری آن انجام شد و از دیتاهای به دست آمده اصلاحات و بهینه‌سازی‌های لازم بر روی آن انجام می‌شود و در واقع کم‌کم ماهواره‌بر قائم را به پرتاب‌های مداری خواهیم رساند و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به پرتاب موفق ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری دست خواهیم یافت.

سردار جعفرآبادی در پایان به بیان اهمیت کاربردهای ماهواره در جنگ شبکه‌محور پرداخت و گفت: اگر جنگ‌های اخیر دنیا را ملاحظه کنیم، می‌بینیم که موفقیت در میدان نبرد وابستگی زیادی به استفاده از فناوری‌های ماهواره دارد و از آنجا که فناوری ماهواره‌ای زیرساخت و محور اصلی جنگ شبکه‌محور است، در حال حاضر نیروهای مسلح در تمام کشورهای پیشرو در حال تلاش هستند تا همه تجهیزاتشان را هدایت‌پذیر کنند تا از این طریق بتوانند به اِشراف خوب از طریق فضا و برقراری ارتباطات خوب و همچنین هدایت و فرماندهی نیروها در عمق عملیاتی میدان دست یابند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.