واکنش نماینده مجلس به مهاجرت نخبگان

نماینده چابهار در مجلس گفت: متاسفانه برخی معتقدند و می‌گویند هر کی از شرایط موجود ناراحت است، می‌تواند از کشور خارج شود. از طرفی، برخی دیگر می‌گویند ما همینی هستیم که می‌بینید، نخواستید، پاسپورت بگیرید و بروید. این روش درست برخورد با سرمایه‌های انسانی و نخبگان یک کشور نیست.

خبر مهم سردار تنگسیری از ساخت پهپاد آب‌نشین و هیبریدی توسط سپاه

اهم اظهارات معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس را درباره مهاجرت بخوانید :

* خروج سرمایه انسانی از کشور بسیار بحث جدی و به باور من، ضرر از بابت این موضوع به مراتب بدتر و سخت‌تر از خروج سرمایه اقتصادی از مملکت است.

* بسیاری از افراد برتر در کنکور آزمون سراسری، نخبگان، کادر بهداشت و درمان مسیر مهاجرت را در پیش گرفتند و این اتفاقات، وضع را سخت‌تر از گذشته کرده است. از طرفی هم به برخی از افراد مهاجرت کرده انگ زده می‌شود که این‌ها حب وطن ندارند. در حقیقت افراد را مجبور به مهاجرت می‌کنند و بعد انگ بی‌وطنی به آنها می‌زنند، در حالی که این گزاره اشتباه است و بسیاری از این افراد، از سر اجبار مهاجرت از کشور را انتخاب کردند.

* وقتی یک پرستار باید ۳۵ ساعت اضافه کاری داشته باشد تا بتواند یک کیلو گوشت بخرد، طبیعتاً اداره زندگی در این فضا برایش سخت می‌شود.

* بخش عمده مهاجرت افراد و نخبگان، اقتصاد است، اما اقتصاد همه ماجرا نیست. به طور مثال رویکرد اخیری که در خصوص دانشگاه‌ها در پیش گرفته شده و عده‌ای از افراد توانمند از تدریس محروم شدند، خود می‌تواند جزو دلایل اثرگذار برای مهاجرت باشد.

* دانشگاه، محل علم است و نباید به واسطه اینکه فردی عقاید سیاسی متفاوتی نسبت به گروه دیگر دارد، در معرض انواع و اقسام انگ‌ها قرار بگیرد. این رویکرد چند صباحی است که اتفاق افتاده و حقیقتاً برای من، نگران‌کننده است.

* جایگاه و ارزش علم، بسیار مهم است که متاسفانه در خیلی از رویه‌های ما در کشور، رعایت نمی‌شود.

* متاسفانه برخی معتقدند و می‌گویند هر کی از شرایط موجود ناراحت است، می‌تواند از کشور خارج شود. از طرفی، برخی دیگر می‌گویند ما همینی هستیم که می‌بینید، نخواستید، پاسپورت بگیرید و بروید. این روش درست برخورد با سرمایه‌های انسانی و نخبگان یک کشور نیست. به نظر من، جایگاه علم و فرهنگ اقتضا می‌کند ما همه تلاش خود را بکنیم جهت ماندگاری نیروهای توانمند کشورمان و اجازه ندهیم این سرمایه‌ها به راحتی از دست بروند.

* با وضعیتی که در حوزه نظام سلامت در حال اتفاق است و می‌بینیم خیلی از افراد شاغل مخصوصاً در حوزه درمان، پرستاری، مامایی و پزشکان متخصص، کشور را به امید آینده بهتر ترک کردند، بعید نیست که دوباره شاهد حضور واردات پزشک از کشورهایی مثل هندوستان و بنگلادش باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.