اعتراض گسترده مردم این کشور علیه ناتو

صدها تن از هواداران این حزب که مخالف حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه هستند، مقابل پارلمان بلغارستان تجمع کرده و پرچم‌های کشورشان و روسیه را تکان دادند.

آنها شعار «استعفا» علیه دولت سر دادند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

برخی از معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: پایگاه‌های آمریکایی برچیده شود! بلغارستان منطقه صلح است.

یکی از معترضان در تظاهرات پنجشنبه گفت: بلغاری‌ها نمی‌خواهند در جنگ میان روسیه و اوکراین شرکت کنند. ما می‌خواهیم کشوری بی‌طرف باشیم. بلغاری‌ها مخالف ارسال سلاح به اوکراین هستند.

کوستادین کوستادینوف رئیس حزب وازراژدانه نیز اظهار کرد: تازه‌ترین دستوری که از آمریکا، ارباب بلغارستان، رسیده این است که یک پایگاه نظامی جدید تاسیس شود. ناتو باید خارج شود.

تودور تاگارف وزیر دفاع بلغارستان چند ماه پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی‌تیوی گفت که کشورش همچنان از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت خواهد کرد ولی قصد ندارد نیروی نظامی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

وی افزود: بلغارستان در تبعیت از اتحادیه اروپا به کمک‌های خود به اوکراین ادامه خواهد داد که این کار بعد از تجزیه و تحلیل نیازهای نظامی تجهیزاتی کی‌یف صورت می‌گیرد.

وزیر دفاع بلغارستان تاکید کرد که کشورش حتی می‌تواند برنامه‌هایی برای آموزش نیروهای نظامی اوکراین در خاک کشور برگزار کند ولی هیچ نیروی نظامی بلغاری به اوکراین اعزام نخواهد شد.

تاگارف با این استدلال که امنیت بلغارستان ارتباط تنگاتنگی با جنگ دارد، تاکید کرد که حمایت صوفیه از کی‌یف نه تنها اخلاقی، بلکه استراتژیک است.

وی گفت: روسیه باید شکست بخورد و به مرزهای قبل از جنگ عقب نشینی کند. در غیر این صورت، ثبات و صلح در بالکان و حوزه دریای سیاه وجود نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.