اعلام آمادگی صنعا برای رفع نگرانی‌های ریاض

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی به مناسبت نهمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر این کشور با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات میان هیات‌های صنعا و عربستان سعودی در ریاض، تاکید کرد که صنعا آماده رفع نگرانی‌های ریاض بوده و متقابلا انتظار این اقدام را از عربستان دارد.

شبکه المسیره گزارش داد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همین مناسبت اظهار کرد: انقلاب ۲۱ سپتامبر انقلاب شور و هویت یمن و میهن پرستی است. این انقلاب از قلب مردم عزیز یمن و بطن رنج‌ها و آرزوها بیرون آمد و این راز استواری و رشد آن است.

درخواست فوری قطر از ارمنستان و جمهوری آذربایجان

المشاط تاکید کرد: این انقلاب پس از دهه‌های طولانی قیمومیت شکل گرفت و رژیم سابق همه فرصت‌ها را برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود هدر داد. رژیم سابق کشور را به یکی از فقیرترین و فاسدترین کشورهای جهان و محیطی برای بی‌عدالتی، فساد، ظلم و پرورش تروریسم تبدیل کرد.

وی افزود: رژیم سابق به عمد ارتش را منحل، تسلیحات و آموزش‌های آن را محدود و هویت و دکترین رزمی آن را تحریف کرد. آنها وظایف ارتش را از یک ارتش ملی که قرار است از کشور دفاع و از خاک عزیز آن محافظت کند به چیزی شبیه شرکت‌های امنیتی تبدیل کردند که فقط برای محافظت از ابزار خارجی تعیین شده‌اند.

این مقام یمنی ادامه داد: ما بار دیگر برتعهد کامل خود برای دستیابی به یک صلح عادلانه و همه جانبه تأکید و از تلاش‌های ستودنی برادران عمانی برای دستیابی به این هدف قدردانی می‌کنیم. درباره تلاش‌های صلح، سخنرانی کاملاً متفاوتی نسبت به این سخنرانی را آماده کرده بودم اما در آخرین لحظه آن را به تعویق انداختم و امیدوارم در هیچ مناسبتی در آینده مجبور نباشم به آن بازگردم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ادامه با اشاره به مذاکرات پنج روزه هیات صنعا در عربستان نیز تصریح کرد: گفت‌ وگوهای هیات ملی ما در ریاض مثبت بوده و ما از گزارش هیات درباره رهبری عربستان خرسند هستیم.

المشاط گفت: آنچه هیات ما از رهبری عربستان سعودی ابلاغ کرد، بدون شک پیام‌ها و تضمین‌های مثبت تلقی می‌شود و ما از این مواضع استقبال می‌کنیم مشروط به اینکه تلاش‌های سریع برای عملی کردن آنها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: صنعا برای صلح و پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه‌ای که بدون هیچ توجیه منطقی به آن تحمیل شده بود، می‌جنگید و همچنان می‌جنگد. صنعا به همان اندازه که ریاض آماده برطرف کردن نگرانی‌های صنعا است، آماده اقدام متقابل و رفع هرگونه نگرانی ریاض است؛ چراکه صنعا تنها منبع خیر و آرامش برای اطرافیان، همسایگان و مردم خود خواهد بود.

المشاط همچنین اظهار کرد: از مخالفان داخلی خود می‌خواهم که به راه درست بازگردند و با صلح و احترام به میهن و مردم خود و حفظ حاکمیت و استقلال با ما پیش بروند. از مخالفان می‌خواهم که هرچه سریع‌تر از زیر سایه روابط خارجی خارج شده و هرگونه صف بندی خارجی علیه هموطنان خود را کنار بگذارند.

این مقام یمنی ادامه داد: مسلح شدن از سوی خارج علیه مردم کشور، اقدامی شرم آور و مانعی در برابر گفت‌ وگوی یمنی - یمنی است.

المشاط همچنین تاکید کرد: ما از گشودگی جامعه بین‌المللی به روی صنعا استقبال و بر اهمیت پایان دادن به صف‌بندی‌های خصمانه که مانع روند صلح در یمن می‌شوند، تاکید می‌کنیم. ما منتظر اصلاحات اساسی در مواضع بین المللی هستیم که جنگ تهاجمی علیه مردم عزیز یمن را بسیار طولانی کرده است.

در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳)، مردم یمن به دلیل بی ‌کفایتی دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در اداره امور کشور، دست به یک سلسله اعتراضات زدند که در نهایت در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، مردم با همراهی جنبش انصار الله وارد شهر صنعا شدند و با در دست گرفتن قدرت، منصور هادی را برکنار کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.