اولین واکنش پوتین به درگیری ها در قره باغ/ با طرفین در تماس هستیم

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در شهر سن‌پترزبورگ دیدار کرد.

پوتین در ابتدای این دیدار گفت که درباره وضعیت بحران‌های اوکراین و قره‌باغ کوهستانی، به وزیر خارجه چین اطلاع‌رسانی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در دیدار با وانگ توضیح داد: «ما با همه طرف‌های درگیر در قره‌باغ، از جمله مسئولان باکو، ایروان و استپاناکرت در تماس هستیم و انتظار داریم که اوضاع منطقه با کاهش تنش‌ها از طریق کانال‌های صلح‌آمیز حل شود».

پوتین در واکنش به اتهام‌زنی ارمنستان به این کشور درخصوص درگیری‌ها در قره‌باغ اظهار داشت: «نیروهای حافظ صلح ما بسیار فعالانه با همه طرف‌های درگیر در این تقابل همکاری می‌کنند. آنها برای محافظت از غیرنظامیان هر کاری انجام می‌دهند».

بر این اساس، او همچنین افزود که بیش از ۲ هزار غیرنظامی در پایگاه اصلی نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ حضور دارند که بیش از یک‌هزار نفر آنها کودک و خردسال هستند.

فوری؛ توقف عملیات نظامی در قره‌باغ / توافق حاصل شد

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با رد گلایه‌های ارمنستان درباره نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ کوهستانی، گفته بود که تماس‌های مسکو با ایروان و باکو ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته اسپوتنیک، رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که دعوت وانگ برای سفر به پکن از طرف «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین را پذیرفته است.

پوتین در ادامه با بیان اینکه سفر وزیر خارجه چین به روسیه انگیزه خوبی به توسعه روابط دو کشور داد، تصریح کرد: «ما از یک موضع متحد برای تشکیل یک جهان چندقطبی صحبت می‌کنیم، نه جهانی مبتنی بر قوانینی که هیچکس ندیده و هر روز مطابق با شرایط تغییر می‌کند و به نفع کسانی است که این فرمول مضحک را ارائه کرده‌اند».

وی ضمن اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور چین به روسیه، اضافه کرد: «این [سفر] نشانه مهمی از اعتماد و سطح بالای روابط ما بود و این را خوب درک می‌کنیم. باید بگویم که این سفر موفقیت‌آمیز بود و آن را از نتایج تعامل خود می‌دانیم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.