سوگنامه کاملا هریس برای مهسا امینی!/ معاون بایدن ایران را تهدید کرد

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در حساب کاربری خود در شبکه اکس با تداوم مداخله جویی آمریکا مدعی شد: همچنان که یاد مهسا امینی را گرامی می داریم، بر حمایت خود از زنان ایران که برای آزادی و حقوق انسانی خود می جنگند، مجددا تاکید می کنیم.

معاون بایدن افزود: شجاعت زنان ایرانی الهام بخش من است. ما به پاسخگو قرار دادن مقامات و نهادهای ایرانی مسئول نقض حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران و درگذشت مهسا امینی گفت: ما به تحریم ها علیه ایران چه در ارتباط با نقض حقوق بشر از سوی این کشور یا ارائه سلاح به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهیم داد.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: ما در روزهای آینده تحریم های بیشتری علیه ایران در ارتباط با کمک های نظامی این کشور به روسیه اعمال خواهیم کرد.

سالیوان ادامه داد: ما این توانایی را داریم که آمریکایی هایی که در ایران به صورت غیرقانونی زندانی شده اند، به خانه بیاوریم و در عین حال این کشور را به دلیل اقدامات آنها که مغایر با قوانین بین المللی هستند، پاسخگو سازیم.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: امسال، ما دوباره به کانادا، فرانسه، نروژ، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهیم پیوست تا از قطعنامه سازمان ملل حمایت کنیم که وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران را برجسته کرده و خواستار عدالت و پاسخگویی است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد: در انجام این اقدامات و اقدامات دیگر، ما از همه زنان و دختران ایران دفاع می کنیم. ما برای زنان می ایستیم، برای زندگی می ایستیم و برای آزادی می ایستیم. و تعهد ما برای ایستادن در کنار زنان و مردم ایران تزلزل نکرده و نخواهد کرد.

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران و درگذشت مهسا امینی اذعان کرد واشنگتن به انجام اقدامات ضد ایرانی برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی ایران به بهانه نقض حقوق بشر همراه با شرکا ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن روز جمعه به وقت محلی در پیامی با تکرار مداخله جویی آمریکا گفت: « در آستانه اولین سالگرد درگذشت مهسا «ژینا» امینی به دست نیروهای امنیتی ایران، آمریکا ۲۵ فرد ایرانی، سه رسانه تحت حمایت دولت ایران و یک شرکت تحقیقات اینترنتی ایرانی را در ارتباط با سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سراسری در ایران تحریم کرد.»

بلینکن اضافه کرد:«آمریکا همچنین در حال انجام اقداماتی برای اعمال محدودیت‌های روادید برای ۱۳ مقام ایرانی و افراد دیگر به دلیل دست داشتن در بازداشت یا کشتن معترضان مسالمت‌آمیز یا ممانعت از حقوق آنها برای آزادی بیان یا تجمع است. از زمان درگذشت مهسا امینی و اعتراضات پس از آن، ما برای ۴۰ مقام ایرانی و افراد دیگر به دلیل دست داشتن در این اقدامات محدودیت‌های روادید وضع کرده ایم.»

بلینکن همچنین در پیامی ویدئویی با تکرار مداخله جویی های آمریکا گفت: «همانطور که روی قبر خانم امینی حکاکی شده است، "نامت یک رمز میشود"، در واقع این اتفاق افتاده است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تداوم سیاست های دوگانه خود و رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران، مدعی ایستادگی در کنار مردم ایران به بهانه حقوق بشر شد.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی به مناسبت سالگرد درگذشت مهسا امینی در این بیانیه مداخله جویانه گفت: « فردا سالگرد درگذشت مهسا «ژینا» امینی است و من و همسرم جیل و مردم سراسر جهان او و هر شهروند دلاور ایرانی که به خاطر مطالبه مسالمت آمیز دموکراسی توسط حکومت ایران کشته، زخمی و یا زندانی شده اند را به یاد می آوریم.»

رئیس جمهور آمریکا سپس به تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمایت از مردم ایران اشاره کرد و گفت: « ما همچنین بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایرانی را که مسئول حمایت از ظلم حکومت به مردم ایران هستند، تحریم کرده‌ایم. امروز نیز ما تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر ایران اعلام می‌کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «امروز در حالی که مرگ دلخراش مهسا را به یاد می آوریم، ما تعهد خود را به مردم شجاع ایران که مأموریت او را ادامه می دهند، تأیید می کنیم. مردم ایران با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می بخشند و ما به همراه متحدان و شرکای خود، در کنار آنها هستیم.»

وزارت خزانه داری دولت جو بایدن در آستانه سالگرد درگذشت مهسا امینی و ناآرامی های ایران، ۲۹ فرد و نهاد ایرانی را به بهانه حقوق بشر از جمله خبرگزاری های فارس و تسنیم و نیز شبکه پرس تی وی را تحریم کرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: «امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ، ۲۹ فرد و نهاد را در ارتباط با سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سراسری از سوی حکومت ایران در پی کشته شدن مهسا «ژینا» امینی هنگام بازداشت توسط «گشت ارشاد» و تلاش‌های مستمر این حکومت برای بازداشت صداهای مخالف و محدود کردن دسترسی به اینترنت آزاد، تحریم می کند.»

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم های جدید «۱۸ نفر از اعضای کلیدی نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلام و نیروی انتظامی؛ رئیس سازمان زندانهای ایران؛ سه فرد و یک شرکت در ارتباط با سانسور سیستماتیک و مسدود کردن دسترسی به اینترنت و سه رسانه تحت کنترل سپاه و حکومت از جمله فارس نیوز، تسنیم نیوز و پرس تی وی و سه مقام ارشد ایران را هدف قرار می دهد.»

اسامی ۲۹ نهاد و فرد ایرانی که دولت بایدن به فهرست تحریم ها به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است، عبارتند از: ۴ نهاد تحریم شده شامل خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم و شبکه تلویزیونی پرس تی وی و نیز شرکت یافتار پژوهان پیشتاز رایانش

۲۵ فرد تحریم شده نیز عبارتند از: حمید رضا مقدم فر، مجید قلی زاده زحمت کش، پیام تیرانداز، محمد عبدالله پور، علیرضا عابدین نژاد، عبدالرضا عابد زاده، دلاور القاصی مهر، حسین امجدیان، رهام بخش حبیبی، غلامحسین غیب، محمد معظمی گودرزی، سهیلا کسایی، مظاهر مجیدی، غلامعلی محمدی، سعید منتظر المهدی، عباسعلی محمدیان، احمد نادریان، عامر نجفیان پور، علی اکبر پور جمشیدیان، بهمن ریحانی، سید خلیل صفوی، خدا رحم سارانی، حسن مفخمی شهرستانی، جمال شاکری و احمد طاهری.

دولت دموکرات جو بایدن همچنانکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این دولت ۲۴ مرداد ماه جاری اعلام کرد « سیاست بازدارندگی، فشار و دیپلماسی» را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند.

ایالات متحده آمریکا در ناآرامی های سال گذشته ایران به بهانه حمایت از حقوق بشر مردم ایران، تحریم‌هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

دولت بایدن اگرچه اعلام کرده که هدفش تغییر نظام ایران نیست اما از آغاز ناآرامی های سال ۱۴۰۱ در ایران، همسو با مخالفان و در حمایت از آنان گام برداشت اما و در پی فروپاشی ائتلاف اپوزیسیون و توافق از سرگیری روابط و همکاری های ایران و عربستان سعودی در ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱با میانجیگری چین، به دیپلماسی غیرعلنی با جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفتگوهای غیرمستقیم روی آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.