دست و پا زدن نتانیاهو برای دیدار با بایدن

به گفته سه مقام آمریکایی، رئیس‌جمهور این کشور پس از گفت‌وگوهای داخلی طولانی تصمیم گرفته با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نه در کاخ سفید بلکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کند.

وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از سه مسوول آمریکایی گزارش کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه به کاخ سفید دعوت نشده ناامید و در تنگناست و به همین دلیل نیز مایکل هرتزوگ، سفیر این رژیم در واشنگتن را برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن تحت فشار گذاشته است.

همچنین این مقامات آمریکایی تاکید کردند که مسوولان رژیم صهیونیستی کاخ سفید را برای برگزاری دیداری پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل تحت فشار گذاشتند.

نشستی که قرار است هفته آتی در نیویورک برگزار شود، اولین دیدار بایدن و نتانیاهو از زمان بازگشت نتانیاهو به سمت نخست وزیری در حدود ۹ ماه قبل است.

به گفته منابع یاد شده، یکی از تاریخ‌های اعلام شده برای نشست ۲۲ سپتامبر پس از پایان کار بایدن و نتانیاهو در سازمان ملل بود.

طبق اظهارات این مسوولان آمریکایی، بحث طولانی درباره امکان برگزاری این دیدار در کاخ سفید انجام شد و در حالی که برخی مشاوران بایدن از انجام دیدار در واشنگتن حمایت کردند، گروه دیگری موافق برگزاری آن در نیویورک بودند و در نهایت تصمیم به انجام دیدار با نتانیاهو در سازمان ملل گرفته شد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در تماسی تلفنی به نتانیاهو اطلاع داد که برنامه کاری بایدن اجازه انجام دیدار در کاخ سفید را نمی‌دهد اما رئیس جمهور آمریکا در نیویورک با او دیدار خواهد کرد.

به گفته منابع آمریکایی یاد شده، عوامل دیگری بایدن را به اتخاذ چنین تصمیمی سوق داد، در واقع افراد بسیاری در کاخ سفید بر این باور هستند که دیدار بایدن با نتانیاهو در کاخ سفید در این مقطع زمانی در محافل حزب دموکرات به زیان بایدن تمام خواهد شد و بسیاری از معاونان رئیس جمهور نگران حضور هزاران تن از ساکنان اراضی اشغالی و یهودیان آمریکا مقابل کاخ سفید جهت اعلام مخالفت خود با این دیدار هستند.

 همچنین منابع مذکور به آکسیوس گفتند، کاخ سفید به معاونان نتانیاهو اعلام کرد که در اواخر سال جاری میلادی از نتانیاهو به واشنگتن دعوت خواهد شد زیرا کاخ سفید می‌خواهد طی چند هفته آتی تحولات پرونده اصلاحات قضایی را زیر نظر داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.