حضور مقام بلند پایه نظامی در دیدار اون و پوتین

سخنگوی کاخ کرملین در ادامه توضیح داد دیدار جداگانه‌ای بین وزاری دفاع روسیه و کره شمالی برنامه‌ریزی نشده است. 

شویگو ۲۵ تا ۲۷ ژوئیه (سوم تا پنجم مرداد) در راس هیاتی نظامی برای شرکت در مراسم سالگرد «پیروزی مردم کره» در جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره، به این کشور سفر کرد و به همراه رهبر این کشور از نمایشگاه تسلیحات در پیونگ‌یانگ بازدید کرد. وزرات دفاع روسیه در بیانیه‌ای درباره این سفر گفته بود به تقویت روابط نظامی بین مسکو و پیونگ‌یانگ کمک می‌کند و همچنین گامی مهم در همکاری بین دو کشور خواهد بود. 

دیدار کیم جونگ اون و پوتین سئول را نگران کرد/ درخواست مهم از روسیه

سخنگوی کرملین پیش‌تر، با تأیید ورود رهبر کره شمالی به روسیه گفت دیدار کیم و پوتین فردا (چهارشنبه) برگزار می‌شود. به گفته منابع روس، قطار کیم از مرز «خاسان» وارد روسیه شده و پس‌ از جایگزین‌ شدن خدمهٔ لوکوموتیو در ایستگاه «اوسوریسک»، مسیر خود را به‌ سمت «ولادی‌وستوک» ادامه می‌دهد. پوتین هم دیروز برای شرکت در «مجمع اقتصادی شرق» وارد ولادی وستوک شد.

وسیله نقلیه خاص رهبر کره شمالی برای سفر به روسیه+ فیلم

 این سفر اولین سفر خارجی کیم در بیش از چهار سال گذشته و همچنین اولین سفر او بعد از آغاز همه‌گیری کرونا خواهد بود. آخرین سفر خارجی او در سال ۲۰۱۹ هم به ولادی‌وستوک روسیه برای اولین نشست با پوتین بعد از شکست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد. 

پیش‌تر، منابع آمریکایی و اروپایی ادعا کرده بودند که رهبر کره شمالی در ماه جاری میلادی به روسیه می‌رود و درباره امکان ارائه تسلیحات به این کشور برای استفاده در جنگ اوکراین رایزنی می‌کند.

دولت آمریکا پیش از این در تلاش برای فضاسازی علیه کره شمالی و روسیه هشدار داده بود ممکن است پیونگ‌یانگ تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار دهد تا در جنگ علیه اوکراین استفاده کند. «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم بامداد سه‌شنبه در پی خبر عزیمت رهبر کره شمالی به روسیه، مدعی شد مسکو از کره شمالی کمک نظامی برای جنگ اوکراین درخواست کرده است.

پسکوف در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تلاش‌های برای احیای توافق غلات هم گفت که هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. 

توافق صادرات غلات از دریای سیاه که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ ژوئیه امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ شد.

سخنگوی کرملین دیروز درباره تداوم رایزنی‌های سران روسیه و ترکیه در این خصوص توضیح داد: «تاریخ مشخصی برای مذاکرات پوتین و [رجب طیب] اردوغان در مورد توافق غلات وجود ندارد، اما در صورت لزوم، می‌توان با سرعت کافی دیدار را ترتیب داد». پسکوف همچنین افزود: در صورت عدم تحقق بخش مربوط به روسیه در توفق غلات، این قرارداد را به طور نامحدود اجرا نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری با همتای ترکیه‌ای بعد از دیدار اخیر در سوچی گفت: آماده بررسی احتمال احیای توافق غلات هستیم و امروز مجدداً به اردوغان این موضوع را گفتم که ما این کار را به محض اجرای کامل تمام توافقات در مورد لغو محدودیت‌ها علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه انجام خواهیم داد.

روسیه و اوکراین در مجموع نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را در دست دارند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.