تهدید جدید پدافند هوایی از زبان فرمانده ارشد ارتش

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت وگویی درباره ویژگی های  پدافند هوایی گفت.

در ادامه بخش هایی از گفت‌وگو با امیر خوش قلب ، معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی را بخوانید:

* تهدیداتی که در حال حاضر برای هر کشوری متصور است در وهله اول در حوزه هوا و فضا است و تمامی تهدیدات در فاز اول از طریق هوا و فضا شکل می‌گیرد و می‌گوید، تنها نیرویی که می‌تواند با حجم اول تهدیدات مقابله نماید و آن را مدیریت کند و یا بازدارندگی ایجاد کند، نیروی پدافند هوایی است. پدافند هوایی با تولید قدرت، اقتدار ایجاد می‌کند و ایجاد اقتدار برای کشور و پدافند هوایی در مقابل تهدیدات دشمن، بازدارندگی ایجاد می‌کند.

هیاتی از عربستان وارد تهران شد

* در دفاع لیزری هم ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد و در ارتش و نپاجا ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم. هم از ظرفیت‌های جهاد خودمان و هم از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ظرفیت‌های ویژه ای را به سازمان‌های نیازمند ارائه می‌دهد.

قدرت نمایی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس/خبر مهم از دستیابی سپاه پاسداران به تسیلحات نظامی جدید

* لیزر و استفاده از آن در پدافند هوایی یک مقوله ویژه است. اینکه بتوانیم از امکانات لیزر استفاده کنیم و در تأمین نیازمندی‌های تجهیزات لیزری خودکفا باشیم، بسیار مهم است. تکنولوژی لیزری در بخش دفاع هوایی مختص کشورهای خاصی است. ا در طول سال‌های گذشته ما هم توانستیم در حوزه‌های خاص تهدیدات، مانند ریز پرنده‌ها، کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و … امکانات خیلی خوبی در بحث دفاع لیزری ایجاد کنیم و تاکید می‌کند که ما در مقابله با بخشی از تهدیدات و حوزه‌های ویژه و با الویت بندی این توانمندی‌ها را پیاده سازی کرده‌ایم.

* نیروی پدافند هوایی با پهپاد ناآشنا نیست و بیش از ۵۰ سال پهپاد در سازمان رزم تجهیزاتی نیرو قرار دارد. الحمدلله در طول سالیان گذشته در رابطه با پهپاد و استفاده از ظرفیت‌های پهپادی در حوزه پدافند هوایی، امکانات و ظرفیت‌های خیلی خوبی ایجاد شده است. همه این ظرفیت‌ها و امکانات بومی هستند و به دست توانمند و همکاری مشترک عزیزان دانشمند ما در نیروی پدافند هوایی و صنایع ساخته شده و در حال ساخت است.

*در حوزه سامانه‌های موشکی، به انواع و اقسام سامانه‌ها مثل «عقاب»، «سپر» از نوع اکتیو و پسیو، «صیاد تاکتیکی»، «باور ۳۷۳» که معادل و برتر از S۴۰۰ است، اشاره می‌کند که پدافند ارتش به آنها دست یافته و یا خواهد یافت. سامانه «زوبین» هم اشاره می‌کند که مأموریت اصلی آن، کشف و درگیری با موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع کم است که به زعم او، برگرفته از پیشرفته‌ترین فناوری‌های حال حاضر دنیاست. سامانه فوق مدرن «دزفول» جهت درگیری با پرنده‌های ارتفاع کم و کروز و سامانه «سلاح مجید» از دیگر محصولات کار صنایع دفاعی و دلاوران ارتشی در حوزه طراحی و ساخت پدافندی است که امیر کارکرد آنها را تشریح می‌کند.

*الحمدلله ما برابر تکالیفی که امیر محترم فرمانده کل ارتش بر عهده نیروی پدافند هوایی گذاشتند، کارگروه‌های ویژه تشکیل دادیم. گروه‌های شناسایی تهدیدات آتی با در نظر گرفتن وضع موجود ایجاد شده است. بر این اساس پیش بینی می‌کنیم که تهدیدات در سالیان آتی چه خواهد بود. تهدیداتی مانند ورود موشک‌های هایپرسونیک به هوا و فضا، این تهدیدات چیزی نیست که نیروی پدافند هوا یی از آن غافل شده باشد.

*موشک‌های هایپرسونیک از قابلیت‌های جدید آفندی محسوب می‌شود که دشمنان ما ظاهر به این قابلیت مجهز شده‌اند. در کنار همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و صنایع دفاعی ما انجام شده و می‌شود، خوشبختانه امروز نیروهای دفاعی در کشور هم به این قابلیت دست پیدا کرده‌اند.

*تهدید با فناوری هایپرسونیک یک تهدید جدید برای پدافند هوایی است اینکه بگویم ما می‌توانیم صددرصد این تهدیدات را شناسایی و مقابله کنیم، شاید یک حرف غیر منطقی و به دور از واقعیت باشد ولی اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. ما در فاز کشف و شناسایی، توانمندی‌های مؤثری داریم. در تهدیدات با سرعت‌های بالا و هایپرسونیک، توسط بخشی از تجهیزات و امکانات اختصاصی نیروی پدافند هوایی، که یک بخش آن ظرفیت‌های سال‌های گذشته است و بخشی هم ظرفیت‌هایی است که جدیداً وارد سازمان رزم نیرو شده است، ما قابلیت کشف این تهدیدات را داریم. با در نظر گرفتن نو پا بودن تهدید، با برخی از انواع خاص این موشک‌ها نیز قابلیت مقابله را داریم.

*صنایع دفاعی کشور با محوریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأمین کننده بخش زیادی از نیازمندی‌های پدافند هوایی هستند. ما هم در سازمان جهاد خودکفایی نیرو از ابزارهای موجود استفاده می‌کنیم، تجهیزات را به روز رسانی می‌کنیم و تکنولوژی‌های روز را وارد سامانه‌ها و سازمان رزم می‌کنیم. ان‌شاالله در آینده نزدیک و نه چندان دور در بحث کشف و مقابله با تهدیدات ویژه، ازجمله موشک‌های هایپرسونیک درگیری از توانمندی‌های ویژه ای برخوردار خواهیم شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.