توصیه‌های مهم به زائرین برای پیشگیری از ابتلاء به وبا

 راه‌های پیشگیری از بیماری گوارشی وبا را برای زائران اربعین حسینی با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی تشریح کرد.

پژمان بختیاری نیا ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تاکید کرد: وبا نوعی بیماری حاد گوارشی است که به دنبال خوردن آب و غذای آلوده بر اثر عفونت باکتریایی در روده ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن و حتی مرگ خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد بیماران وبایی بدون علامت هستند و با رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی از گسترش آن جلوگیری می‌شود.

بختیاری نیا به زائران توصیه کرد: با داشتن علائمی شامل احساس پری و سر و صدا (غرغر) در شکم، استفراغ، مدفوع شل و آبکی و عطش و تشنگی به اولین پایگاه بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه‌های انتقال این بیماری گفت: میکروب عامل بیماری وبا در مدفوع افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد و مگس‌ها می‌توانند میکروب وبا را روی غذاهای بدون پوشش منتقل کنند.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: استفاده از آب آشامیدنی تصفیه شده و بسته بندی، خودداری از مصرف آب‌های خنک شده با یخ‌های قالبی، استفاده نکردن از آب‌های آشامیدنی در معابر و مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی عرضه شده توسط فروشندگان سیار از جمله این راه‌هاست.

بختیاری نیا به زائران توصیه کرد: اجتناب از مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که در مورد شست‌وشو و ضدعفونی کردن مناسب آن‌ها اطمینان وجود ندارد، مصرف زیاد لیموی تازه، ماست و دوغ، به همراه داشتن آب بسته بندی و مواد غذایی سالم بسته بندی در طول سفر، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون از جمله نکات در راستای پیشگیری از بیماری وبا محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص اقدامات لازم در زمان ابتلاء به وبا ادامه داد: نوشیدن مایعات کافی یا محلول ORS، مصرف نکردن آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک، و نشستن ملحفه و لباس‌های فرد بیمار در منابع تأمین آب عمومی از جمله مهمترین اقدامات است.

وی تاکید کرد: در صورت بروز علائم گوارشی مانند اسهال تا هفت روز پس از بازگشت از سفر حتماً به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پزشک معالج خود مراجعه شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.