غذاهای دریایی سواحل فوکوشیما روی میز غذای «کیشیدا» برای رفع نگرانی ها

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در یک اقدامی نمادین برای رفع نگرانی افکار عمومی از احتمال آلوده بودن غذاهای دریایی به دلیل انتقال پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب دریا و ایجاد مسمومیت احتمالی، ناهار امروز خود را از غذاهای دریایی تهیه شده از آبهای ساحلی فوکوشیما انتخاب کرد.

در حالی که جنجال‌های بسیاری بر سر اقدام ژاپن مبنی بر انتقال آب رادیواکتیو تصفیه‌شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا وجود دارد، فومیو کیشیدا و چند تن از وزیران دولت ژاپن، روز چهارشنبه غذاهای دریایی تهیه‌شده در نزدیکی استان فوکوشیما خوردند. به نظر می رسد هدف این ناهار نمادین از بین بردن نگرانی ها در مورد تأثیر منفی احتمالی آب تخلیه شده بر سلامت انسان و آسیب شهرت به محصولات شیلات از مناطق شمال شرقی ژاپن بود.

در پی گردهمایی در دفتر نخست وزیری، «یاسوتوشی نیشیمورا»، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت، مسئول سیاست هسته ای ژاپن، پس از این نشست به خبرنگاران گفت: ما باید مردم را هم در داخل و خارج از کشور از سلامت غذاهای دریایی صید شده در دریا و نزدیک مجتمع هسته ای فوکوشیما مطمئن کنیم.

پنج‌شنبه گذشته، ژاپن با وجود مقاومت شیلات محلی و چین، رهاسازی آب تصفیه‌شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی را در اقیانوس آرام آغاز کرد، که در اثر زلزله ویرانگر و سونامی متعاقب آن در مارس ۲۰۱۱ ویران شد.

ژاپن ادعا کرده است که بیشتر رادیونوکلئیدها، به جز تریتیوم، قبل از تخلیه از آب از طریق یک فرآیند تصفیه حذف می شوند.

به گفته تحلیلگران، تریتیوم نسبت به سایر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و استرانسیم کمتر برای سلامت انسان مضر است، زیرا تشعشعات ضعیفی از خود ساطع می کند و در بدن تجمع پیدا نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که روش رهاسازی آب ژاپن با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر رادیولوژیکی «ناچیز» بر مردم و محیط‌زیست خواهد داشت.

اما چین که به شدت از تخلیه آب انتقاد کرده است، پس از شروع تخلیه، به سرعت ممنوعیت واردات محصولات شیلات ژاپنی را اعمال کرد.

کیشیدا گفته است که دولت تا پایان این هفته از یک بسته طرح نجات برای ماهیگیران داخلی رونمایی خواهد کرد که ممکن است به دلیل ممنوعیت واردات چین باشد.

دولت کیشیدا در حال حاضر دو صندوق جداگانه ایجاد کرده است، یکی به مبلغ ۳۰ میلیارد ین (۲۰۵ میلیون دلار) و دیگری به مبلغ ۵۰ میلیارد ین، تا به هرگونه شایعات مخرب رسیدگی کند و به ماهیگیران محلی در حفظ تجارت خود کمک کند.

با وجود اینکه ژاپن می خواهد از چین به دلیل تحریم واردات غذاهای دریایی ژاپن به سازمان تجارت جهانی شکایت کند، به نظر نمی رسد دولت چین برنامه ای برای لغو تحریم ها داشته باشد.

در روزهای گذشته مقامات کره جنوبی نیز، همین اقدام را برای اطمینان دادن به مردم کشور خود نسبت به غذاهای دریایی ژاپنی انجام داده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.