افشاگری سازمان ملل علیه ریاض!/ در مرزهای عربستان چه خبر است؟

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در خصوص گزارش ادعایی گروههای حقوق بشری در خصوص کشته شدن صدها مهاجر اتوپیایی از یمن به عربستان توسط نیروهای مرزی سعودی گفت: ما این گزارش ها را دیده ایم. آنها بسیار نگران کننده هستند و اتهامات بسیار جدی را مطرح می‌کنند.سفیر عربستان در ایران رونمایی شد

وی افزود: دفتر حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت آگاه بوده و تماس هایی را برقرار کرده است اما تایید وضعیت در مرزها برای این دفتر بسیار مشکل بوده است.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال تاکید کرد: باید با همه مهاجران و پناهجویان با کرامت رفتار کرد و به همه حقوق بشر آنها احترام گذاشت. تلاش برای توقف مهاجرت از طریق لوله تفنگ غیر قابل تحمل است.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر که روز دوشنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) منتشر شده است، نیروهای مرزی عربستان سعودی متهم شده‌اند از اوایل سال ۲۰۲۲ با مسلسل و خمپاره به سوی مهاجران اتیوپیایی‌ که تلاش داشتند از یمن وارد عربستان شوند، شلیک کرده‌ و احتمالا صدها تن را کشته‌اند.

پذیرایی ساده مقامات سعودی از امیرعبداللهیان/ عکس

بر اساس گزارش ها، سازمان دیده بان حقوق بشر این اتهامات را بر اساس مصاحبه با بیش از ۳۰ شاهد و همچنین تصاویر ماهوراه‌ای ضبط شده به دست آورده است.

گفته شده است نیروهای مرزی عربستان سعودی در حد فاصل مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ به صدها مهاجر که در حال گذر از مرز بودند، مستقیم شلیک کرده‌اند.

نادیا هاردمن، پژوهشگر بخش حقوق مهاجران سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «وقتی شروع به تحقیق در این زمینه کردیم، انتظار نداشتیم اوضاع این قدر وخیم باشد. این کشتار گسترده و نظام‌مند است و می‌تواند در زمره جنایت علیه بشریت محسوب شود، زیرا مقیاس آن باورنکردنی است.»

دیده‌بان حقوق بشر بر اساس تحقیقات خود ادعا کرده است مرزبانان سعودی در مواردی حتی از مهاجران می‌پرسیدند که به کدام قسمت از بدن آنها شلیک کنند و بعد، از فاصله نزدیک به آنها شلیک می‌کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.