قول طالبان به پاکستان

پس از اظهارات ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان مبنی بر اینکه شهروندان افغانستان اجازه ندهند از خاک افغانستان در برابر پاکستان کارگرفته شود، سخنگوی طالبان گفت به نمایندگی از شهروندان افغانستان‌ به تمام کشورهای منطقه‌ به‌خصوص کشور پاکستان اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان در برابرشان استفاده نخواهد شد.

ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان که در پایگاه نظامی کاکول در ایالت خیبرپختونخوا روز گذشته سخنرانی کرد گفت پاکستان برای شهروندان افغانستان مهمان‌نوازترین کشور بوده است، از این جهت از شهروندان افغانستان می‌خواهم اجازه ندهند که از خاک افغانستان در برابر پاکستان استفاده شود.

وی افزود با احترام به برادران افغان ما، ما طی سال‌ها مهمان‌نوازترین ملت برای پناهجویان افغان بوده‌ایم و امیدواریم که برادران افغان، تلاش‌های جدی ما را متقابلاً انجام دهند و اجازه ندهند که از خاک آن‌ها در برابر ما استفاده شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفت به نمایندگی از شهروندان افغانستان‌ به تمام کشورهای منطقه‌ به‌ ویژه کشور پاکستان اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان در برابرشان استفاده نخواهد شد.

وی تاکید کرد کابل خواهان ناامنی و مسئول آن در پاکستان نیست، باید رهبران پاکستان یقین داشته باشند که ما هرگز نمی‌خواهیم در کشورهای همسایه ما نا امنی باشد و ما مسبب نا امنی باشیم

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حملات انتحاری و انفجاری در شهرهای مختلف پاکستان افزایش یافته که اکثر این حملات را طالبان پاکستانی‌(تی‌تی‌پی) انجام می دهد، مقامات این کشور حکومت موجود در افغانستان را متهم به پناه دادن به اعضای تی‌تی‌پی می‌کند، طالبان همواره این موضوع را رد کرده است.

کارشناسان نظامی معتقدند مشکلات اقتصادی، اختلافات سیاسی، تغییرات اقلیمی و فساد گسترده در دستگاه دولتی پاکستان سبب شده که مردم از حکومت فاصله بگیرند و به گروه‌ها مسلح بپیوندند.

نعمت الکوزی، کارشناس امور نظامی در گفت و گو با آوا گفت مشکلات اقتصادی، اختلافات سیاسی، بحران اقلیمی و فساد گسترده در دستگاه دولتی پاکستان سبب شده که مردم از حکومت فاصله بگیرند و به گروه‌ها مسلح بپیوندند.

وی تاکید کرد اگر دولت پاکستان اسناد و مدارکی در رابطه با حضور طالبان پاکستانی در افغانستان دارد، باید با طالبان درمیان بگذارد، تا از راه گفت‌وگو به این مشکل رسیدگی شود.

وی همچنین افزود افغانستان و پاکستان هردو کشورهایی آسیب پذیر در برابر تروریسم هستند، بر این اساس برای جلوگیری از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی باید همکاری نزدیک با یکدیگر داشته باشند.

پاکستان در حال حاضر با انبوهی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و تغییرات اقلیمی دست به گریبان است. ارزش پول این کشور در برابر ارزهای خارجی نیز کاهش یافته و پرسشی درباره توان اسلام آباد برای انجام تعهدات خارجی اش در زمینه بدهی ها به وجود آورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.