انتقاد جمهوری‌خواهان از بایدن به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران

شماری از سیاستمداران و شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور بابت توافق مبادله زندانیان با ایران انتقاد کردند.

سیاستمداران و شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه به شدت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که عضو حزب دموکرات است را به دلیل توافق مبادله زندانیان با ایران مورد انتقاد قرار دادند. 

 برخی منابع ایرانی ساعاتی قبل‌تر گزارش‌های قبل‌تر منتشرشده مبنی بر توافق تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان را تأیید کردند.

ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود  پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بود حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

منابع آگاه به خبرگزاری فارس گفته‌اند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. 

این توافق انتقاد اعضای حزب رقیب بایدن را در پی داشته است. مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در توییتر در انتقاد از این توافق نوشت: «ایران نباید از گروگان نگه داشتن آمریکایی‌ها منتفع شود.»

جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم در توییتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت آمریکایی‌های به ناحق‌بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم اما آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگان‌گیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ستیزه‌جویی‌های رژیم را به همراه خواهد داشت.»

کلاودیا تنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در توییتر نوشت: «دولت امریکا هرگز نباید با تروریست‌ها مذاکره کند چه برسد به اینکه پول در اختیارشان قرار دهد.»

باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفت: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند. شایستگی مردم آمریکا بیشتر از این است.»

«تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا آن را «رقص بایدن به ساز ایران» تفسیر کرد و خواستار متوقف کردن آن شد. 

تام کاتن در بیانیه‌ای نوشت: «در حالی که ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم اما اگر آنها بعد از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی رئیس‌جمهور بایدن آزاد شوند این مماشات بزدلانه تنها آیت‌الله‌ها در ایران را به گرفتن گروگان‌های بیشتر و استفاده از این دستاوردهای شرورانه برای حمله به نظامیان ما، تأمین مالی تروریسم و مسلح کردن روسیه جسورتر خواهد کرد.»

وی در ادامه مدعی شده است: «این چرخه تا زمانی که رئیس‌جمهور بایدن رقص به ساز ایران را متوقف کند و به ستیزه‌جویی‌های آنها پاسخ قاطع و مصمم بدهد ادامه خواهد داشت.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.