زلزله شدید بیخ گوش ایران

رسانه های افغانستان اعلام کردند که یک زمین‌لرزه دیگر با قدرت ۵.۳ درجه ریشتر، صبح امروز (یکشنبه) نقاطی از افغانستان را لرزاند. شب گذشته نیز زلزله کابل را تکان داده بود.

مرکز این زمین لرزه در ۴۹ کیلومتری جنوب غرب شهرک جرم در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان بوده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا گفته است که این زمین‌لرزه ساعت ۵:۰۲ صبح امروز رخ داده است. این زمین‌لرزه در شماری از شهرستان های دیگر بدخشان و تخار افغانستان و همچنین بخش‌هایی از بدخشان تاجیکستان نیز احساس شده است.

زلزله کرمان را لرزاند

گزارش شده است که کابل، پایتخت افغانستان نیز تکان خورده است.

با این حال شب گذشته ساعت ۸:۳۵ دقیقه شب هم زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۸ درجه ریشتر در عمق ۲۰۷ کیلومتری زمین در جرم بدخشان به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه کابل، جلال‌آباد و بخش‌هایی از قندوز را نیز تکان داد.

تاکنون از خسارت احتمالی زمین‌لرزه‌های دیشب و صبح امروز گزارشی اعلام نشده است.

کمیته وضعیت های اضطراری جمهوری تاجیکستان نیز گزارش داد که زمین لرزه صبح امروز که در ساعت ۵:۳۲ در تاجیکستان رخ داد، تلفات جانی و تخریبی نداشته است.

به گزارش سرویس ژئوفیزیک آکادمی ملی علوم جمهوری تاجیکستان کانون این زمین لرزه در ۲۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوشنبه، ۱۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خوروگ، ۸۰ کیلومتری منطقه اشکاشم واقع شده است. ، در افغانستان

شدت این زمین لرزه ها در مرکز زمین لرزه ۵، در خاروق ۴ و در شهر دوشنبه ۳ درجه بود.

به گفته مرکز پایش لرزه نگاری و پیش بینی وزارت موقعیت های اضطراری ازبکستان، لرزش در این کشور نیز احساس شد: در مناطق جنوبی ازبکستان، قدرت آن ۴ ریشتر و در تاشکند ۳ ریشتر بود.

به گزارش pressa.tj طی روز گذشته، این سومین زمین لرزه نسبتاً شدید در منطقه است. در همین حال، زلزله ای ویرانگر استان شاندونگ چین را لرزاند: ۲۱ نفر زخمی شدند، بیش از ۱۲۰ ساختمان ویران شدند.

کانون این فاجعه در ۷۶ کیلومتری شمال غربی شهر جینان با جمعیت تقریبی ۴.۳۳ میلیون نفر و در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر دژو با جمعیتی نزدیک به ۶۸۰ هزار نفر واقع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.