پشت‌پرده مانور ضربتی ایران در خلیج فارس

چندین دهه است که چنین فضای متشنجی در منطقه وجود دارد که از طریق قراردادهای نفتی تا حدی کنترل شده اما به دلیل بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس در ماه گذشته، فضا باری دیگر ناآرام شده است.

واکنش به حضور ایالات متحده

بر اساس گزارش اکوایران به نقل از خبرگزاری میدل ایست آی، روز چهارشنبه در بحبوحه افزایش تنش‌ها با آمریکا، جمهوری اسلامی رزمایشی دریایی را در نزدیکی جزایر استراتژیک تحت کنترل ایران که امارات سالیان سال ادعای مالکیت آنها را دارد، برگزار کرد. این مانورها دو هفته پس از افزایش حضور نظامی آمریکا رد خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره‌های سه‌گانه آغاز شد. آمریکا جت‌های اف۳۵، ۲۵۰۰ نیروی تفنگدار دریایی و حداقل دو ناو جنگی را عازم منطقه کرد.

افزایش نیروهای آمریکایی در پی شکایت امارات از واشنگتن به دلیل واکنش ضعیف این کشور به توقیف اخیر تانکرهای نفت در منطقه توسط جمهوری اسلامی صورت گرفت. در پی چنین اقداماتی، دریادار علیرضا تنگسیری به همسایگان ایران در مورد همکاری و پیوستن به طرح‌های تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای هشدار داد. ایران در این رزمایش شناورهای مجهز به سامانه موشکی کروز غدیر و موشک‌های بالستیک فتح ۳۶۰ به همراه پهپادها، هواپیماهای جنگی و بالگردها را مستقر کرد. خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از سرتیپ علی عظمایی گفت: «رزمایش نیروی دریایی انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه برای دفاع از جزایر ایرانی در خلیج‌فارس انجام شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«امارات دست به دامان آمریکا شد/ ایران عرض اندام کرد» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.