کمک نظامی چین به روسیه برای دور زدن تحریم های غرب

ایندیپندنت نوشت: در این گزارش ادعا شده است که چین احتمالاً به مسکو فناوری نظامی و دوگانه برای استفاده در اوکراین ارائه می‌دهد.

این ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی توسط کمیته دائمی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد.

در بخش دیگری از این ارزیابی ادعا شده است که چین واردات انرژی خود از روسیه را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا, آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام از زمان آغاز جنگ در اوکراین و امتناع پکن از محکوم نکردن حمله روسیه، در مسیر منزوی کردن چین قدم گذاشته‌اند.

گمانه زنی ها درباره سفر نتانیاهو به واشنگتن / بایدن بالاخره موافقت کرد؟

در دومین سال از جنگ روسیه و اوکراین، کاخ سفید همچنان به اقدام در جهت پرکردن شکاف‌های تحریمی اتحاد غرب علیه روسیه ادامه می‌دهد تا مسیرهای در دسترس مسکو برای دور زدن این تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی را مسدود کند.

آمریکا و متحدانش در این راستا به طور مستقیم اقدام کرده و برخی شرکت‌های چینی را در فهرست محدودیت‌های صادراتی خود قرار داده و یا یک شرکت ماهواره‌ای چین را به اتهام ارائه اطلاعات به نیروهای روسیه تحریم کرده‌اند.

این درحالی است که چین به تازگی در پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای که برای حل بحران اوکراین ارایه کرده، از هر دو طرف خواسته است با کاهش تدریجی تنش با یک آتش بس جامع و ماندگار موافقت کنند.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌ داری آمریکا که در این گزارش به نامش اشاره‌ای نشده است با بیان اینکه چین به ارائه حمایت مادی به روسیه در مقیاس بزرگ و قابل توجه تمایلی ندارد مدعی شد: در عوض مسکو در تلاش برای تامین نیاز از کره شمالی و ایران است.

بنابر این گزارش، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، آمریکا با هدف انزوای جهانی و تضعیف قدرت صنایع دفاعی مسکو علاوه بر اعمال هزاران تحریم علیه سیاست‌مداران، الیگارش‌ها و شرکت‌های روسیه و مسدود کردن دسترسی بانک مرکزی روسیه به دلار و سامانه طرح مبادله اطلاعات مالی جهانی، برای نفت و فراورده‌های نفتی روسیه سقف قیمت تعیین کرده است.

با وجود تمام تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، آن‌ها از توانایی مسکو در دور زدن تحریم‌ها و تغییر در مسیرهای تجاری برای تامین نیازهای مالی و فناوری ابراز نگرانی می‌کنند.

در این میان، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته با اشاره به احتمال‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره روابط چین و روسیه اذعان کرده که چین تاکنون تسلیحات نظامی به روسیه برای استفاده از جنگ اوکراین نداده است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر با رد ادعاها مبنی بر این که همکاری روسیه و چین تهدیدی علیه غرب است، ‌ گفته بود: مسکو و پکن ائتلاف نظامی تشکیل نداده‌اند و چیزی را درباره همکاری نظامی خود مخفی نمی‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.