هشدار جدی روسیه درباره ارسال جنگنده های اف 16 به اوکراین

«الکساندر شولگین» نماینده دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) و سفیر مسکو در هلند، چهارشنبه (۱۹ ژوئیه) در یک نشست آنلاین گفت ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی این کشور به اوکراین خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد. 

به گفته این دیپلمات ارشد روس، اوکراین تقریباً هیچ باند مناسبی برای پرواز این جنگنده‌ها ندارد و در نتیجه این هواپیماها باید از فرودگاه‌های کشورهای عضو ناتو به پرواز درآیند. وی افزود: در صورتی که کارها طبق انتظار پیش نرود، خطر تقابل مستقیم افزایش خواهد یافت. این را باید همه از جمله در لاهه (پایتخت اداری هلند) درک کنند. 

هلند و دانمارک به عنوان بخشی از ائتلاف ۱۱ کشور، برنامه‌ آموزش خلبانان اوکراینی در استفاده از این نوع جنگنده‌های ساخت آمریکا را هدایت می‌کنند. بعد از چراغ سبز آمریکا، این برنامه قرار است ماه اوت در دانمارک آغاز شود.

نسخه دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین

در اجلاس ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، وزیر دفاع رومانی بیانیه مشترکی را درباره ایجاد ائتلاف برای آموزش پرواز جنگنده‌های اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین امضا کرد که بلژیک، انگلیس، کانادا، دانمارک، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال و سوئد هم در آن مشارکت دارند. 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اقدام هشدار داده آمریکا و متحدانش در ناتو خطر درگیری مستقیم با روسیه را ایجاد می‌کنند که می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار به همراه داشته باشد. او همچنین پنجشنبه (۱۳ ژوئیه) گفت مسکو جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را به دلیل ظرفیتشان در حمل تسلیحات هسته‌ای «تهدید هسته‌ای» در نظر می‌گیرد. 

اخیراً رئیس کمیته نظامی ناتو گفت اوکراین تا پایان عملیات ضدحمله علیه نیروهای روسیه، جنگنده اف-۱۶ دریافت نخواهد کرد. وی تصریح کرد آموزش خلبانان و متخصصان فنی اوکراینی و همچنین ایجاد یک سازمان لجستیک برای ارائه این هواپیماها به کی‌یف، تا قبل از این ضد حمله غیرممکن است.

 با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، ضدحملات کی‌یف علیه مواضع روسیه که مدت‌ها بود برای آن تبلیغ می‌کرد موفقیتی در پی نداشته است. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیراً در جمع خبرنگاران گفت از چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۲۶ هزار نظامی و بالغ بر سه هزار سخت‌افزار نظامی (انواع تسلیحات) خود را در جریان ضدحملات از دست داده‌اند. 

بسیاری از متحدان غربی اوکراین اعتراف کرده‌اند که ضدحملات علیه مواضع روسیه بسیار کُند پیش می‌رود و نیروهای نظامی این کشور قادر به شکستن خط دفاعی ارتش روسیه نیستند.

پیش‌تر ایالات متحده حاضر به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین نبود زیرا نگران بود این مسئله به تنش‌ها در اوکراین دامن بزند و غرب را وارد درگیری با روسیه کند اما با گذشت زمان تغییر رویه داد و با ارسال پدافند هوایی پاتریوت، تانک‌های آبرامز و مهمات خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرد.

مقام‌های مختلف روسیه بارها هشدار داده‌اند اقدامات و مواضع کنونی ناتو به رهبری آمریکا، احتمال درگیری مستقیم این ائتلاف نظامی غربی و مسکو را بیشتر می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.