انتقاد مسکو از شکست سازمان ملل در تضمین اجرای یک توافقنامه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد: متأسفانه سازمان ملل متحد، دبیرکل آن و دبیرخانه این سازمان در مأموریت میانجی‌گری خود یا مأموریت تضمین اجرای این توافقنامه شکست خورد.

تاس گزارش داد، به گفته زاخارووا، سازمان ملل متحد به هیچ یک از وعده‌هایی که به طرف روسی داده بود عمل نکرد، و تنها به لفاظی «زیبا و مناسب» بسنده کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه اعلام کرد که ما زمانی به توافقنامه بازمی‌گردیم که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین‌های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

دبیر کل سازمان ملل که ۲۰ تیرماه در نامه‌ای به ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه با ارائه پیشنهادی، خواستار حفظ توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه که در پی جنگ اوکراین صورت گرفت، شده بود، اضافه کرد: طرح دریای سیاه به همراه یادداشت تفاهم در مورد تسهیل صادرات محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی و چراغ امیدی در جهان آشفته بوده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد روسیه به نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره توافق صادرات غلات اوکراین پاسخ رسمی نداد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به تعلیق توافق صادرات غلات اوکراین از سوی روسیه با بیان اینکه موسکو ضربه دیگری به آسیب پذیرترین قشر جهان وارد کرد، از اعضای سازمان ملل خواست تا به صورت واحد از کرملین بخواهند که تصمیم خود را تغییر دهد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که این کشور خواهان ادامه طرح غلات دریای سیاه بدون حضور روسیه است.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی"، زلنسکی گفت: پس از دریافت پیام رسمی روسیه در مورد تعلیق توافق غلات، به وزارت امور خارجه دستور دادم تا پیام رسمی دولت اوکراین را به سازمان ملل و ترکیه ارائه کند تا بدانیم که آیا آن‌ها آماده ادامه همکاری هستند یا خیر؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.