خبر مهم بهادری جهرمی درباره فروش نفت

سخنگوی دولت گفت: دولت مسیر فروش نفت را فعال کرده و منابع ارزی آن را با روش‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها در اختیار تامین کالاها یا منابع مورد نیاز توسعه کشور قرار می‌دهد.

علی بهادری جهرمی در دوره "طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی استان گیلان" با اشاره به شعار استقلال و آزادی در دوران انقلاب اسلامی گفت: این شعارها نشان می‌دهد که مردم در آن دوران احساس آزادی نداشتند. اگر منظور از آزادی بی‌بند و باری باشد که عده‌ای بعضاً از آن به عنوان آزادی یاد می‌کنند، بیشتر از امروز در آن سال‌ها وجود داشت؛ در نتیجه آنچه که مفهوم اصلی آزادی است و مردم ما در آن دوران به درستی دنبال آن بودند، چیز دیگری است.

قانون دهه ۶۰ پاسخگوی نیازهای انتخاباتی سال ۱۴۰۲ نیست

وی ادامه داد: آزادی اجتماعی که مطالبه مردم بود، حق تعیین سرنوشت، حق رشد پیدا کردن، حق تصدی مناصب سیاسی و مشارکت در اداره امور جامعه بود. دنیای غرب امروزی اما سعی می‌کند با پنهان کردن مسائل مهم و حقیقی تحت سایه مسائل فرعی، اجازه ندهد مردم راه درست را پیدا کنند و آزادی را به معنای حقیقی بشناسند.

بهادری جهرمی با یادآوری اینکه پیش از انقلاب مردم به دنبال استقلال بودند، اظهار کرد: در آن دوران مقامات رژیم شاهنشاهی با فشار و دستور استعمارگران، برای مردم تصمیم می‌گرفتند و با اخم یا لبخند غرب، علیه نخست‌وزیر وقت کودتا و بحرین را از خاک ایران جدا کردند. در زمان پهلوی، غربی‌ها یک شاه را از قدرت خلع و تبعید می‌کردند و پسرش را جایگزین او می‌کردند و در نتیجه هیچ استقلالی برای کشور وجود نداشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: روزگاری در حدود ۸۰ سال پیش، رئیس‌جمهور آمریکا، رهبر شوروی سابق و نخست‌وزیر انگلستان، در تهران و سفارت شوروی در ایران، جلسه مشترک می‌گذاشتند و پادشاه کشور حتی خبر نداشت و وقتی درخواست دیدار با آن‌ها را داشت، باید در حیاط سفارت شوروی به ملاقات‌شان می‌رفت.

وی یادآور شد: در آن دوران غربی‌ها تمام منابع نفتی و فروش بالای نفت کشور ما را می‌گرفتند و ادعا می‌کردند که ما شما را ژاندارم منطقه کرده‌ایم. در آن دوران باوجود فروش گسترده نفت، بسیاری از روستاها و شهرهای ما برق و گاز نداشتند. در آن برهه حتی پزشکان بسیاری از هند و سایر کشورها می‌آمدند و در کشور طبابت می‌کردند. این مشکلات مصادیق بسیار دیگری هم داشت و این‌ها نتیجه اتکا و اعتماد به غرب و در اختیار قراردادن منابع کشور به آن‌ها بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز ما صادرات خدمات سلامت و فناوری داریم، گفت: امروز ما به حدی رسیدیم دانشجویان کشورهای دیگر در کلاس‌های دانشگاه‌های پزشکی ما درس می‌آموزند. امروز رییس‌جمهوری در سفر به اندونزی، با آنان قرارداد در حوزه فروش ربات جراحی می‌بندد. یا در سفر به آفریقا، در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان همچون پهپادهای کشاورزی و نقشه‌برداری توافق صورت می‌گیرد.

بهادری جهرمی با اشاره به امکان نداشتن مشارکت مردم در امور سیاسی در حکومت پهلوی، گفت: امروز تمامی مسئولان کشور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و همه مردم هم امکان تصدی مسئولیت‌های سیاسی در تمام سطوح را دارند. در دوران رژیم گذشته دانشجویان دانشگاه تهران که به حضور نماینده آمریکا در کشور اعتراض داشت، پاسخ‌شان را با گلوله در برابر دانشگاه تهران دادند. اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد، امروز هم وضع کشور همین بود.

وی با تأکید بر پیشرفت‌های کشور در ۴۴ سال نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: در دو کتاب «کارنامه منتشر نشده» و «صعود ۴۰ ساله»، تشریح شده که پیشرفت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، رفاهی و اجتماعی چه بوده است، در شرایطی که قدرت‌های جهانی تمام قد مانع پیشرفت ما بودند.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که از الگوی انقلاب اسلامی مبتنی بر استقلال و اتکا به توانمندی داخلی فاصله گرفته شده بود و برخی همانند گفتمان قبل انقلاب به دنبال حل مسائل کشور از طریق کشورهای دیگر بود که نتیجه آن را در عقب ماندگی دهه ۹۰ دیدیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در اولین جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس دولت سیزدهم و زمانی که هنوز هیئت دولت قبل حضور داشتند، یکی از مقامات سابق به رئیس‌جمهور می‌گوید که اجازه دهید فلان محموله نفتی ما که در کشتی است را با تخفیف گزافی بفروشیم و بعد قسطی پول آن را دریافت کنیم!

وی ادامه داد: بسیاری از منابعی که ما امروز به دنبال آزادسازی آن‌ها هستیم به همین شکل است. درحالی که امروز وزارت نفت دولت سیزدهم مسیر فروش نفت را فعال کرده و منابع ارزی آن را با روش‌های خنثی‌سازی تحریم ها در اختیار تامین کالاها یا منابع مورد نیاز رشد توسعه کشور قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نگاه دولت حمایت از دانشگاه فرهنگیان است، گفت: در دولت سیزدهم هزار عضو هیأت علمی به دانشگاه‌های فرهنگیان اضافه شد. نهایت تلاش برای ارتقا وضعیت معیشتی و حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در راستای نخبه‌گزینی در این عرصه انجام می‌شود. دولت برای تکریم فرهنگیان، رئیس دانشگاه فرهنگیان را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد که نشان دهنده اهمیت دولت به این دانشگاه است.

بهادری جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه دولت برای ایجاد فرصت شغلی برای زنان تاکید کرد: فرصت‌های اشتغالی که دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند، برای تمامی مردم است. در همین آزمون استخدامی اخیر دانشگاه فرهنگیان، حدود ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان از بانوان بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.