نیروی انتظامی، «ضابط» است، نمی‌تواند جای قاضی را بگیرد

در تدوین لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی به طور مشخص دو گره حضور دارند. به گزارش « خبرآنلاین» گروه نخست که مایل است تدوین قانون با توجه به اهمیت آن با تامل و بررسی دقیق تدوین شود و به همین دلیل بررسی لایحه را ازدوفوریتی به یک فوریت خواستار شد و در مجلس نیز یک فوریت بررسی لایحه رای آورد. در مقابل نیروهایی بودند که بر حسب ضرورت تاکید دارند شرایط اجتماعی، ضرورت حرکت سریع را می طلبد و در تهیه لایحه حجاب و عفاف و تعجیل شود. میان موافقان تامل بیشتر و تعجیل در تصویب لایحه بحثی میان فلاحی نماینده همدان و قالیباف درگرفت. تذکر فلاحی به رئیس مجلس قالیباف در راستای تعجیل در تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون قابل توضیح است. او امروز در مجلس گفت: «آقای رئیس من یک تذکر دارم، که شاید خارج از دستور باشد، اگر آقای حسینی بگذارد که آقای رئیس هم گوش بکنند. آقای رئیس آنچه امروز از اولویت ها است، بحث لایحه عفاف و حجاب است، الآن مردم ما مطالبه دارند، می گویند لایحه عفاف و حجاب، گرفتار سرنوشت قانون فضای مجازی نشود.»

برخورد پلیسی، بازدارنده بی‌حجابی نیست

او در ادامه با اشاره به این که «قانون فضای مجازی، الآن معطل مانده، و مطالبه مقام معظم رهبری بود، الان هم سال آخر مجلس است، و باید به صحن می آوردید و رای می گرفتید، خیلی هم زمان نمی برد» گفت: «لایحه عفاف و حجاب هم به سرنوشت طرح صیانت گرفتار نشود، الآن با این موادی که به این افزوده شده است، خیلی دارد قطور می شود، زمانش دارد طولانی می شود، این را خواهشی که داریم، مطالبه مردم هست، هر روز دارد وضع بدتر می شود، خیلی می شد کوتاه تر (با توجه به ) تجربه حضرتعالی در تقویت نیروی انتظامی ، که یکی از موفقیت های حضرتعالی در دوره مدیریت نیروی انتظامی بوده است (لایحه را آماده کرد). ما قدرت را به نیروی انتظامی بدهیم و دستگاه قضایی هم پای کار بیاید با مختصر قوانین می توانیم جامعه را کنترل بکنیم ان شاالله که این هم مورد اهتمام جدی قرار بگیرد.»

در پاسخ به سخنان نماینده همدان ، رئیس مجلس قالیباف گفت: «این نکته مهمی است که آقای فلاحی گفتند. برادر عزیز، ما در این جلسه بارها این موضوع را توضیح داده ایم. در این که این لایحه قضایی بحث مهمی است، حتما شکی نیست، به همین جهت هم با دو فوریت آمده است. ولی در همین مجلس همه با هم بحث کردیم، که این لایحه باید از همه ابعاد بهش توجه بشود؛ زیرا لایحه موضوعات فرهنگی، موضوعات اجتماعی، موضوعات قضایی، و موضوعات آموزشی دارد، و دستگاه های مختلف باید وظایف شان را باید انجام بدهند.»

او در ادامه با خطاب قرار دادن نمایندگان مبنی بر این که «خاطرتان باشد پارسال کمیسیون فرهنگی ما یک گزارشی در این صحن تهیه کردند» گفت: « ۳۱ دستگاه تخلفشان این بود که به وظایفشان عمل نکرده اند. درعین حال یک بخش نیز این بود که وظایف شان صراحت نداشت، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بود، ولی از جهت قانونی الزام آور نبود. بر این اساس آیا ما نباید در این لایحه این موارد را شفاف بکنیم؟»

قالیباف با تاکید بر دلیل این که «مجلس تصمیم گرفت که این (لایحه) را یک فوریتی انجام بدهد» افزود: «به خاطر این که رسیدگی کنیم؛ ولی من این را تا حال به این صراحت نگفته بودم، البته در جلسه خصوصی گفته ام، الآن لایحه همه ابعادش بررسی شده، در کمیسیون قضایی کارش دارد انجام می شود. و من خواهشم این است که کمیسیون قضایی را دوستان همراهی کنند. کمیسیون فرهنگی هم آن جا هستند نظراتشان را دارند آن جا می دهند.»

«نه» قاطع قالیباف به حامیان افزایش احتیار پلیس در برخورد با بی‌حجابی / صدور حکم و پلمپ کردن از سوی پلیس، خلاف قانون اساسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره سرعت بخشیدن در رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب گفت: « ما در صحن هم گفتیم از کمیسیون بیاید، خارج از نوبت ، از آیین نامه یعنی تبصره یک ماده ۱۰۰ استفاده می کنیم و لایحه را مورد بررسی قرار می دهیم.» او در عین حال تاکید کرد: « ما حتما قانون ناقص تصویب نمی کنیم. ولی خارج از نوبت حتما بر اساس آیین نامه این اختیار را داریم تا این کار را انجام بدهیم.»

قالیباف سپس با تاکید بر این که « دوستانمان در کمیسیون (قضایی) نه این که آن جا بروید فشار بیاورید که بحث فرهنگی اش را حذف کنید، حتما آقای آقا تهرانی خودشان می دانند که بحث فرهنگی اش مهم است» گفت: «وظایف دستگاه ها مهم است. این که می گویید ما اختیار بدهیم به نیروی انتظامی؛ نیروی انتظامی ضابط است. نیروی انتظامی نمی تواند حکم صادر کند ، جایی را نمی تواند پلمب کند و ببندد. این خلاف قانون اساسی است. در این باره قاضی باید تصمیم بگیرد. »

وی خطاب به فلاحی که به تذکر را مطرح کرده بود گفت: «مگر ما می توانیم خلاف قانون اساسی عمل کنیم. نیروی انتظامی ضابط قوه قضاییه است. نه این که به جای قاضی تصمیم بگیرد و حکم صادر بکند و جایی را پلمب بکند. این ها را خواهش می کنم دقت کنید. ولی امیدوارم که دوستان به گونه ای عمل کنند که ما در ماه محرم و صفر بتوانیم قانون را در صحن یک قانون جامع وکامل داشته باشیم. و هر روز که من از کمیسیون هم پیگیر هستم که با سرعت ولی دقیق این کار پیش برود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.