پیام مهم سوئد به اسرائیل درباره سوزاندن تورات

کانال تلویزیونی «کان» وابسته به سازمان پخش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: استکهلم از طریق مقامات ارشد این کشور پیامی به اسرائیل ارسال کرده مبنی بر اینکه در حال تلاش برای تغییر قوانین محلی پس از سوزاندن کتب مقدس است تا این امر در آینده امکان پذیر نباشد.

با این حال، این کانال اشاره کرد که این اقدام زمان‌بر خواهد بود و مطمئن نیست که از سوزاندن تورات جلوگیری کند.

اوایل روز جمعه، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی مدعی شد: من به‌ عنوان رئیس‌ اسرائیل، سوزاندن قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان سراسر جهان، در سوئد را محکوم کردم.

وی در ادامه گفت: اکنون نیز دل‌های ما از بابت نیت سوزاندن کتاب مقدس تورات، کتاب جاودانه قوم یهود، می‌لرزد.

هرتزوگ در توییت‌های خود که به زبان‌های عبری، انگلیسی و عربی منتشر کرد، ادامه داد: «بی‌حرمتی به ادیان و عقاید، جزو آزادی بیان نیست، بلکه یک تحریک آشکار و اقدام نفرت‌انگیز است که به احساسات و باورهای مردم در سراسر جهان توهین می‌کند. تمام جهان باید با قدرت و با صراحت در محکوم کردن این اقدام منفور متحد شوند.»

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم تصمیمی که به سوئد اجازه می‌دهد یک نسخه از "تورات" را بسوزاند، جدی دنبال کند. وی آن را تصمیمی "شرم آور و خصمانه" توصیف کرد.

نتانیاهو بر لزوم احترام به کتب مقدس همه ادیان تاکید کرد.

این در حالی است که پیش از این هنگام اهانت به قرآن کریم در سوئد یا حتی هنگام اهانت شهرک نشینان به کتاب مقدس مسلمانان مقامات رژیم صهیونیستی سکوت کرده بودند.

این مواضع و اظهارات پس از آن است که پلیس سوئد با درخواست یک شهروند سوئدی مبنی بر سوزاندن یک نسخه از تورات، طی امروز مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم، حدود یک ماه پس از اجازه به یک فعال عراقی الاصل برای سوزاندن قرآن در مقابل مسجد پایتخت این کشور موافقت کرد.

تا کنون هویت فردی که می‌خواهد به تورات اهانت کند، مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که او قصد دارد پایبندی سوئد به اصل آزادی بیان را که مقامات را بر آن داشت تا با اهانت به قرآن و سوزاندن آن موافقت کنند،‌ به چالش بکشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.