بایدن: هیچکس نمی‌تواند با وجود جنگ اوکراین به ناتو بپوندند

جو بایدن رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه با وجود جنگ جاری میان روسیه و اوکراین، هیچکس نمی‌تواند به ناتو بپیوندد، گفت که به دنبال تقویت روابط خود با اوکراین هستیم و برنامه ای عملیاتی برای پیوستن این کشور به ناتو داریم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند و رهبران کشورهای شمال اروپا در نشستی خبری گفت که آمریکا و متحدان غربی آن به "یک نقطه عطف در تاریخ" رسیده‌اند. 

رئیس جمهور آمریکا گفت: «این مبارزه تنها نبردی برای آینده اوکراین نیست، بلکه یک مبارزه برای حاکمیت، امنیت و آزادی است».

بایدن از اقدامات آمریکا، فنلاند و سایر متحدان در خصوص ایجاد مسیری روشن برای عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو سخن گفت و افزود: ما همچنین به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کردیم که برای تقویت توانایی ها و تعهد به امنیت بلندمدت اوکراین منتظر نهایی شدن عضویت در ناتو نخواهیم بود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که فکر نمی‌کند جنگ در اوکراین سالها به طول بینجامد و اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «هم اکنون شکست خورده است».

وی همچنین گفت: تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچکس نمی تواند به ناتو بپیوندد. ما به دنبال تقویت روابط خود با اوکراین هستیم و یک برنامه عملیاتی برای پیوستن اوکراین به ناتو داریم.

بایدن که کنفرانس خبری با سائولی نینیستوی فنلاندی در هلسینکی سخن می گفت، در پاسخ به این سوال که آیا عدم پذیرش فوری اوکراین در ناتو می تواند رئیس جمهور روسیه را جسور کند؟ گفت: "هیچ امکانی برای پیروزی او در جنگ اوکراین وجود ندارد. او هم اکنون در این جنگ شکست خورده است."

رئیس جمهور آمریکا افزود: روسیه نمی تواند منابع خود را برای مدت طولانی حفظ کند و پوتین احتمالاً در نهایت "تصمیم خواهد گرفت که این جنگ از لحاظ اقتصادی، سیاسی یا غیره به نفع روسیه نیست."

او گفت که امیدوار است اوکراین در ضدحمله فعلی خود پیشرفت بدست آورد تا امکان یک راه حل از طریق مذاکره تقویت شود.

بایدن همچنین گفت:  ما می خواهیم مردم فنلاند بدانند که ایالات متحده متعهد به تقویت ناتو است. از هر وجب از خاک ناتو از جمله فنلاند دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال افزایش سرمایه گذاری های مشترک با شرکای خود در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام برای حمایت از قدرت آن هستیم.

 رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه نیز که در کنار رهبران گروه هفت و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در ویلنیوس، لیتوانی ایستاده بود گفت که «تا هر زمانی که طول بکشد» از اوکراین حمایت خواهیم کرد.

بایدن درحالی که یک بسته امنیتی جدید برای کی یف اعلام کرد، وعده داد: «تا هر زمانی که طول بکشد، ما حاضر خواهیم بود.

آمریکا و سایر متحدانش وعده داده اند که توافقنامه های امنیتی جدیدی با اوکراین امضا کنند که به تضمین امنیت بلندمدت این کشور کمک می کند. این توافقنامه ها به صورت جداگانه توسط کشورها و خارج از پارامترهای ناتو مورد مذاکره قرار خواهند گرفت.

بایدن گفت که با زلنسکی درباره تضمین های امنیتی صحبت کرده زیرا اوکراین خواهان «حمایت طولانی مدت در آینده» است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بیانیه مشترک حمایت از اوکراین که توسط کشورهای گروه هفت صادر شد، «به وضوح نشان می‌دهد» که حمایت از کی یف از سوی بزرگترین دموکراسی‌های جهان «در آینده طولانی ادامه خواهد داشت».

کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود در شهر ویلنیوس لیتوانی، اوکراین را یکی از کشورهای عضو در آینده نزدیک اعلام کردند ولی بر خلاف خواسته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، جدول زمانی مشخصی برای این کار ارائه نکردند.

کشورهای عضو ناتو می‌گویند درباره الحاق اوکراین به این سازمان بعد از تمام شدن جنگ این کشور با روسیه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ناتو برای جلوگیری از وارد شدن به درگیری مستقیم با روسیه، آشکارا از کمک نظامی به اوکراین به عنوان یک سازمان خودداری کرده است و مایل است این امر را به کشورهای دیگر واگذار کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.