پس لرزه های شورش گروه واگنر در روسیه

در حالی که یوگنی پریگوژین در حال حرکت به سوی مسکو بود، کرملین علاوه بر قیام ناگهانی واگنرها، در صدد جلوگیری از گسترش شورش در سراسر امپراتوری وسیع فرامرزی بود که همین گروه های شبه نظامی ساخته بودند. مسکو بیش از همه نگران وضعیت سوریه بود؛ کشوری که به واسطه حمایت های واگنرها به سکوی روس ها برای تسلط بر منطقه مدیترانه تبدیل شده است. واگنرها عملیات خود را در سال ۲۰۱۵ در سوریه آغاز کردند و تا به امروز برای حراست از میادین نفتی فسفات برای سوریه در این منطقه مستقر هستند.

پس لرزه شورش واگنر سوریه را هم لرزاند

با آغازشورش، حداقل چهار مزدور واگنر عالی رتبه توسط پلیس نظامی مسکو و سرویس‌های اطلاعاتی دمشق در پایگاه هوایی حمیمیم واقع در غرب سوریه، دستگیر شدند،همزمان امنیت در پایگاه های کلیدی روسیه نیز افزایش یافت.ناظران در این باره به فارین پالسی گفتند که هدف کرملین تحکیم فعالیت‌های اقتصادی واگنر تحت رهبری جدید و منعطف و انتقال این پیام به خارج از کشور است؛ پیامی با این محتوا: ولادیمیر پوتین هنوز قدرت دارد و می تواند امنیت را تامین کند.

وائل اولوان، محقق فعال در مرکز مطالعات خاورمیانه مستقر در استانبول، به فارین پالیسی گفت که در ۲۳ ژوئن ساعت ۱۰ شب به وقت محلی، یعنی ساعاتی پس از آغاز شورش، چهار عامل روس عضو واگنر بازداشت و به حمیمیم آورده شدند. او گفت که نام آنها را می داند اما نمی خواهد دانسته هایش را فاش کند. اولوان افزود: روز بعد، اعضای بخشی از اعضای این گروه شبه نظامی در دیرالزور، دمشق و سویدا نیز بازداشت شدند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«سوریه؛ میدان نبرد تازه پوتین و سرآشپز ش؛ ناگفته های پس لرزه های قیام واگنر در دمشق!» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.