چین خطاب به ژاپن و کره جنوبی: با موی بلوند و دماغِ تیز غربی نمی‌شوید

دیپلمات ارشد و وزیر خارجه پیشین دولت چین از کره جنوبی و چین درخواست کرد تلاش کنند حس خودمختاری راهبردی از غرب را تقویت و در احیای آسیا به پکن کمک کنند.

وانگ یی در این‌باره گفت: مهم نیست که موهای شما چقدر بلوند باشد و تیزی دماغ‌تان را به چه حدی برسانید (جراحی دماغ)، شما هرگز به اروپایی و یا آمریکایی تبدیل نخواهید شد، شما هرگز یک غربی نخواهید شد. شما باید بدانید و آگاه باشید که ریشه‌های ما کجاست. اکثر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند چینی‌ها، ژاپنی‌ها و مردم کره جنوبی را از هم تشخیص بدهند.

وی با بیان اینکه «سرنوشت منطقه کاملاً در دستان خود ماست.» افزود: ارزش‌های فراگیر آسیایی را ترویج کنید، احساس خودمختاری راهبردی را تقویت کنید، وحدت و ثبات منطقه‌ای را حفظ کنند. در برابر برگشت ذهنیت جنگ سرد مقاومت کنید و از اجبارِ قلدری (آمریکا و غرب) و هژمونی رها شوید.

به نوشته وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان آمریکا «این اظهارات دیپلمات ارشد چینی در شرایطی بیان می‌شود که ژاپن و کره جنوبی اخیراً روابط خود با آمریکا را نزدیک‌تر کره‌اند تا با نگرانی‌ها مشترک درباره نفوذ و اقدامات پکن در منطقه مقابله کند.»

وانگ این اظهارات را در حاشیه «نشست بین‌المللی همکاری سه جانبه» خطاب به ژاپنی‌ها و کره جنوبی بیان کرد؛ رویدادی سالانه که از سال ۲۰۱۱ پکن، توکیو و سئول آن را برگزار می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.