جنگنده‌های آمریکایی بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمدند

ایالات متحده آمریکا روز جمعه در اقدامی تحریک آمیز علیه کره شمالی، بمب‌افکن‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورد.

رویترز گزارش داد، طبق بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، بمب‌افکن‌های دوربرد بی -۵۲ در کنار دیگر جنگنده‌های آمریکا و کره جنوبی در این رزمایش شرکت کردند.

بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی می‌افزاید اعزام بمب‌افکن‌های بی -۵۲ موجب افزایش پدیداری دارایی‌های راهبردی ایالات متحده در شبه‌جزیره کره می‌شود. طبق این بیانیه، سئول و واشنگتن عزم راسخ خود برای تقویت مواضع دفاعی ترکیبی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند و به انجام رزمایش‌های مشترک با مشارکت بمب‌افکن‌های راهبردی ایالات متحده ادامه خواهند داد.

اقدامات تحریک آمیز آمریکا در شبه جزیره کره همواره با نگرانی و واکنش منفی کره شمالی روبروست. هفته گذشته نیز هم‌زمان با هفتادوسومین سالگردِ آغاز جنگ کره، هزاران نفر از مردم کره شمالی با حضور در شهر پیونگ‌یانگ شعار «جنگ انتقام‌جویانه» علیه آمریکا را سرد دادند.

به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در این تجمع شرکت کردند و شعارنوشته‌هایی (پلاکارد) با عنوان «تمام سرزمین آمریکا در تیررس موشک‌های ماست»، «آمریکای امپریالیست ویرانگر صلح است» حمل می‌کردند.

به نوشته این خبرگزاری، کره شمالی اکنون «قوی‌ترین سلاح مؤثر برای مجازات امپریالیست‌های آمریکا» را در اختیار دارد و «انتقام جویان در این سرزمین با اراده‌ای تسلیم ناپذیر بی‌صبرانه در انتظار انتقام از دشمن هستند.»

۷۰ سال است که کره شمالی و جنوبی در وضعیت جنگ هستند، زیرا جنگ بین آنها در سال‌های ۱۹۵۰- ۱۹۵۳ (جنگ کره) به آتش‌بس ختم شد و نه یک معاهده صلح.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تنش بین آمریکا و کره جنوبی با کره شمالی افزایش یافته و پیونگ‌یانگ در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز سئول و واشنگتن و انجام رزمایش‌های پیاپی در مرزهای کره شمالی، آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است.

همچنین کمتر از یک ماه پیش نیز، آوریل هینز، مدیر اطلاعاتی ملی آمریکا مدعی شده که پیونگ‌یانگ قصد دارد تا ظرف یک دهه آتی، با استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود، کشورهای دیگر را «مرعوب» کرده و اهدافش را پیش ببرد.

کره شمالی به دفعات تاکید کرده تسلیحات اتمی این کشور صرفاً هدف دفاعی داشته و بارها اعلام کرده که گسترش نیروهای مسلح پیونگ‌یانگ حق مسلم کره است.

دفتر هینز در گزارش جدید برآورد اطلاعاتی ملی آمریکا که دیروز (پنجشنبه) منتشر کرد، به چندین اقدام محتمل کره شمالی از حالا تا سال ۲۰۳۰، پرداخت و به‌رغم اینکه مقامات حمله هسته‌ای تمام‌عیار را تا حد زیادی غیرمحتمل می‌دانند، این نهاد اطلاعاتی آمریکا مدعی است که پیونگ‌یانگ از کلاهک‌های هسته‌ای خود به عنوان اهرم فشار برای تهدید کشورهای منطقه استفاده خواهد کرد.

در ارزیابی دفتر اطلاعات ملی آمریکا آمده است: براساس برآورد ما، کیم جونگ اون در بازه زمانی تا سال ۲۰۳۰، به احتمال زیاد به راهبرد ارعاب ادامه خواهد داد و با هدف پیشبرد اهداف کره شمالی شامل ارعاب همسایگان، امتیازگیری و تقویت پشتوانه نظامی این رژیم در خانه، احتمالاً از راهبرد حملات مرگبار غیرهسته‌ای استفاده خواهد کرد.

این گزارش در ادامه مدعی شده که کره شمالی اطمینان دارد که این «رعب‌آفرینی» می‌تواند در محافل سیاسی، اقتصادی و نظامی آبستن منافعی برای پیونگ‌یانگ باشد. با این حال، در این گزارش جزئیاتی درباره اهداف احتمالی کره شمالی ارائه نشده است.

کره شمالی به‌رغم درخواست‌های مکرر آمریکا مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای، از این کار اجتناب کرده و کیم جونگ اون، رهبر این کشور پارسال با امضای قانونی، کره شمالی را یک کشور هسته‌ای اعلام و تاکید کرد که این کشور هرگز بمب‌های خود را تسلیم نخواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.