نتانیاهو: می‌ترسیم به اوکراین سلاح بدهیم و به دست ایران برسد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یک روزنامه آمریکایی با تکرار ادعاهایش درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران، درباره روابط ایران و روسیه به ویژه در زمینه همکاری‌های دفاعی، ابراز نگرانی کرد.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال که مشروح آن در وبگاه این روزنامه منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روابط ایران و روسیه چطور می‌تواند بر روابط رژیم اسراییل با روسیه اثر بگذارد؟ گفت: «این رابطه، رابطه‌ای بسیار نگران‌کننده است، به این دلیل که تسلیحات و وسایل لازم برای پیش‌برد اهداف ایران علیه اسراییل، کشورهای عربی و بسیاری دیگر را در اختیار آن قرار می‌دهد. همچنین ایران هم تسلیحاتی در اختیار روسیه قرار می‌دهد که با تاثیراتی مرگ‌بار در جنگ اوکراین از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، مشخص است که ما نگران این موضوع هستیم. ما نگرانی‌مان را به روسیه ابراز کرده‌ایم و در حال کمک به اوکراین برای دفاع از غیرنظامیان هستیم.»

ادعاهای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی از سوی نتانیاهو تکرار می‌شود که این ادعا بارها از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.

روسیه تاکید کرده است، برخلاف اوکراین که از تسلیحات متحدان خود در این جنگ استفاده می‌کند، مسکو متکی به صنایع نظامی و دفاعی ساخت داخل است.

مقامات ایران که خواستار ارائه مستندات برای اثبات این ادعا در چارچوب بررسی‌های تیم‌های فنی و کارشناسی شده بودند، تاکید کرده‌اند که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کنند.

وزارت امور خارجه ایران در موضع‌گیری نسبت به ادعاهای زلنسکی علیه ایران، یادآور شد که «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مخالف جنگ اوکراین و استمرار آن است و از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت نماید.»

نتانیاهو در توضیح این که پاسخ مسکو به این ابراز نگرانی چه بوده است،‌گفت: «من فکر می‌کنم که آن‌ها نگرانی‌های ما را می‌دانند. ما همچنین نگران این احتمال هستیم که سامانه‌هایی که ما به اوکراین می‌دهیم، به دست ایران بیفتد و مهندسی معکوس بر روی آن‌ها انجام بگیرد و شاهد مورد استفاده قرار گرفتن سامانه‌های اسراییلی علیه اسراییل باشیم. البته این یک تهدید فرضی نیست. به این دلیل که سامانه‌های[دفاعی] غربی، به طور مثال، سامانه‌های ضد تانک نیز دقیقا همین مسیر را طی کردند و ما اکنون آن‌ها را نزد حزب‌الله و در مرزهای خود می‌یابیم.»

او در ادامه با اشاره به سامانه‌های ضدموشکی رژیم اسراییل گفت: «اگر چنین سامانه‌ای به دست ایران بیفتد، میلیون‌ها اسراییلی بی‌دفاع می‌شوند و به خطر می‌افتند.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این که آیا از نظر او نشانه‌هایی از تلاش ایران برای ساخت یک بمب هسته‌ای وجود دارد، با تکرار ادعاهای خود درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران گفت: «در واقع موضوع فراتر از وجود نشانه است. چرا که من [ماموران] موساد را به قلب تهران فرستادم و آن‌ها آرشیو سری هسته‌ای ایران را از آن‌جا آوردند.»

نتانیاهو با اشاره به این اسناد ادعایی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که طبق این اسناد، ایران قصد ساختن بمب هسته‌ای را داشته است.

او درباره ادعای مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای رسیدن به «توافقی کوچک» یا موقت برای حل‌وفصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها و در پاسخ به این که آیا این توافق می‌تواند مقدمه‌ای برای احیای توافق اصلی باشد یا این توافق دیگر ناکارآمد است، گفت: «هر توافقی با ایران که موجب به عقب بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران نشود، چندان مفید نخواهد بود.»

نتانیاهو افزود: «من فکر می‌کنم که این یک توافق بد است. واضح است که توافقی که صدها میلیارد دلار در اختیار آن‌ها بگذارد و ذیل بندهای غروب آن،‌ ظرف دو یا سه سال، تمامی محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران برداشته شود، توافق بدتری است. توافق حداکثری یا توافق کوچک، هیچ یک مانع ما از دفاع از اسراییل در قبال رژیمی نخواهد شد که آشکارا می‌گوید قصد دارد ما را نابود کند و به دنبال وسیله انجام دادن آن است. بنابراین، ما هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خودمان انجام خواهیم داد.»

نتانیاهو که رژیمش به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه، امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند،‌ با مطرح کردن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران،‌ از مشوقان اصلی دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای(برجام) در سال ۲۰۱۸ بود.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ناظر بر اجرای برجام در ایران و توافق پادمانی آن با آژانس است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی می‌کند، تا کنون این ادعای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی را تایید نکرده است.

علاوه بر این، مقامات ایران تاکید کرده‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

این مذاکرات مدتی است که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌روش شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

افزون بر این، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تایید مذاکرات اخیر میان دو طرف از طریق کانال‌های دیپلماتیک بر سر موضوعاتی از جمله تبادل زندانیان، موضوع «توافق موقت» را منتفی دانسته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.