مخالفت احتمالی کنگره آمریکا با توافق با ایران

 

احیای برجام یا انعقاد یک توافق هسته‌ای جدید میان ایران و آمریکا تنها راهی که میان این دو کشور وجود دارد نیست. بلکه یک راه و احتمال هم این است که ایران و آمریکا به یک توافق غیررسمی و نانوشته و موقت -یا  یک ترتیبات عملی برای کاهش تنش‌ها- برسند.

بلینکن: توافقی در کار نیست

بنا بر گزارش المانیتور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز چهارشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا ایالات متحده به دنبال یک توافق غیررسمی با ایران است گفت که: «هیچ توافقی در آیندۀ نزدیک در دسترس نیست».

بلینکن در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: «ما همچنان مایل به کشف مسیرهای دیپلماتیک هستیم. آیا ایران گزینۀ کاهش تنش‌ها را انتخاب می‌کند و دست از اقداماتی که تنش میان آمریکا و ایران و همچنین تنش میان ایران و سایر کشورها را تشدید می‌کند برخواهد داشت؟ ما آنها را زیر نظر داریم».

توافق یا ترتیبات غیررسمی

یکی از شعارهای بایدن پیش از رسیدن به قدرت این بود که به توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران در زمینۀ هسته‌ای خواهد رسید. اکنون بیش از دو سال از روی‌کارآمدن دولت بایدن گذشته و هنوز توافقی به دست نیامده است.گفته می‌شود که اکنون دو کشور در حال بررسی تفاهمی ساده‌تر و نانوشته صرفاً برای کاهش و کنترل تنش‌ها هستند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«رازگشایی از تلاش‌ها برای توافق موقت تهران- واشنگتن؛ اولویت مسیر بر مقصد!» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.