فرانسه اولین موشک مافوق صوت خود را آزمایش کرد

پس از چهار سال تحقیق و توسعه، دانشمندان فرانسوی برای اولین بار موشک مافوق صوت خود را آزمایش کردند. این سلاح جدید در مقابل موشک های بالستیک، باید قدرت مانور بهتری داشته باشد.

به این ترتیب فرانسه برای اولین بار یک سلاح مافوق صوت را آزمایش کرد. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد گلایدر مافوق صوت VMaX عصر دوشنبه آزمایش پرواز را از یک موشک با صدا انجام داد. این موشک یک پرواز طولانی را پوشش داد. این موشک از پایگاهی در جنوب بوردو در غرب فرانسه پرتاب شد.

روزنامه "فیگارو" گزارش داد که این گلایدر قادر است به سرعت بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. گفته می شود با این سرعت و قدرت مانور، این گلایدر می تواند از قابلیت های رهگیری دفاع های حریف پیشی بگیرد. بر اساس گزارش ها، این گلایدر می تواند به کلاهک های معمولی و هسته ای مجهز شود.

"لو فیگارو" نوشت: ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه در حال حاضر با چنین سلاح های مافوق صوت درگیر مسابقه تسلیحاتی هستند. برنامه مافوق صوت فرانسه که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، توسط ArianeGroup رهبری می شود که خودروهای پرتاب آریان را نیز تولید می کند. اولین پرواز آزمایشی در واقع برای پایان سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود.

روسیه در پایان سال ۲۰۱۹ موشک گلاید مافوق صوت آوانگارد را عملیاتی کرد. چین همچنین از سال ۲۰۱۹ موشک گلاید DF-ZF را در خدمت دارد که گفته می شود برد آن در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است. در آلمان نیز تحقیق درباره موشک های مافوق صوت در حال انجام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.