وزیر ارشاد: اجازه نمی‌دهیم هیچ فیلم و برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود‌ ‌

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» در جمع خبرنگاران در پاسخ به آمادگی کشور ما در زمینه بالابردن سواد رسانه ای در حوزه هوش مصنوعی گفت: سرعت فناوری های جدید در حوزه فرهنگ و رسانه خیلی بالاست، شما سه دهه اخیر را مرور کنید این سرعت را درک می‌کنید، اگرچه تجربیات مختلفی را این نظام پشت سر گذاشته و مهمترین درس این تجربیات این است که بدانیم در مقابل پدیده های نو باید با دوراندیشی ورود کنیم. امروز هوش مصنوعی الزامات خود را به ما دائما تحمیل می‌کند و ما مدام با آن روبرو هستیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حوزه‌های علمی و دانشگاهی و حوزه های علمیه ما باید به این موضوع توجه کنند. چون هوش مصنوعی بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است و باید برای جنبه‌های مختلف آن راه‌ حل‌هایی در نظر بگیریم. از راه حل های مدارا و همزیستی در حوزه‌های فقهی مثل اخلاق و هوش مصنوعی، فقه و هوش مصنوعی تا حوزه‌های مدیریتی و تنظیم گری آن. آیا تنظیم گری سنتی ما با ورود هوش مصنوعی باید تغییر کند یا خیر؟

عکس جدید محسن رضایی بعد از جدایی از دولت رئیسی

در مواجهه با هوش مصنوعی باید آرایش خودمان را تغییر دهیم

وی افزود: ما به شدت نیاز به تغییر آرایش خودمان با ورود فناوری نو هستیم. به همین دلیل هم امروز در خدمت پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه اعلام کردیم یک فراخوان عمومی ارائه می‌کنیم و اعلام آمادگی همه جانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای مواجهه با این پدیده نو داریم. از همه اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم و قرار شد نشست‌های اینچنینی در یک بازه زمانی مشخص تکرار شود. البته ما معتقدیم همه بخش‌های درگیر در حاکمیت هم باید در این مسائل حضور داشته باشند و این مسئله ای تک بُعدی نیست که فقط با وزارت فرهنگ جلو رود. ما نباید اجازه دهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود و به عنوان یک فرصت برای جیران عقب ماندگی هایی که در حوزه تکنولوژی داریم از آن استفاده کنیم. اگر درست استفاده نکنیم و رقبا از آن بهره ببرند، هوش مصنوعی برای ما تبدیل به یک تهدید می‌شود.

حجاب قانون است و اجازه نمی‌دهیم اثری با زیر پاگذاشتن قانون تولید شود

اسماعیلی درخصوص طرح‌های وزارتخانه برای استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در سینما گفت: یکی از خروجی‌های همین همایش ارائه راهکارهای عملیاتی است. ما امروز ورود این فناوری را به حوزه فیلم و سریال دیدیم و اتفاقات مهمی در حال رقم خوردن است. ما هسته‌ای مطالعاتی را در سازمان سینمایی و معاونت فناوری های نوین تشکیل دادیم که روی آن کار می‌کنند. ما بخش عمده ای از نیازهای جدیدمان را باید با استفاده از این فناوری نو پاسخ دهیم. نه اینکه فناوری اقتضائاتی را بر ما تحمیل کند، چون این عقب ماندگی و فاصله ای که داریم بیشتر می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با مسائل مربوط به آیین نامه حجاب و عفاف برای آثار نمایشی و نظارت صداوسیما بر آثار.

شبکه نمایش خانگی توضیح داد: آئین نامه‌ای مختص حجاب نداریم، ما آئین نامه‌ای درخصوص پروانه ساخت و پروانه نمایش داریم  که در آن مسائلی پیش‌بینی شده است. بالاخره حجاب یک مسئله قانونی در کشور است و ما اجازه نمی‌دهیم هیچ فیلم یا برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود. به همه تهیه‌کننده‌ها و شرکت‌های تولید کننده اعلام شده که افرادی که قانون را زیر پا گذاشتند، اجازه انجام کار هنری ندارند.

با نظارت قوی‌تر اتفاقات خوبی در انتظار شبکه نمایش خانگی است

وی افزود: در مورد اتفاقات مربوط به شبکه نمایش خانگی هم ما تقسیم کاری را با صداوسیما پر بحث نظارت و تنظیم‌گری داشتیم. بیش از ۹۰درصد فعالیت‌هایی که امروز در فضای نمایش خانگی انجام می‌شود، باید با مجوزهای وزارت ارشاد باشد. بند اول این تقسیم کار با صداوسیما تصریح دارد که همه مجوزهایی که وزارت فرهنگ به صورت متداول انجام می‌داد، در حوزه صوت و تصویر فراگیر برعهده وزارتخانه باقی مانده است. دو مقوله سریال‌ها و برنامه‌های تولیدی از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد خارج شده که در رابطه با سریال‌ها دو نماینده از وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز و صدور پروانه ساخت حضور دارند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا که چنین کاری ممکن است باعث مهاجرت هنرمندان به خارج از کشور و حضور در آثار نمایشی شبکه‌های ایرانی زبان خارج از کشور شود، گفت: نه، ما به عنوان حمایت از حوزه هنرمندان به این کار توجه می‌کنیم. این کار تضییع حق هنرمندان نیست و در اصل به دنبال ایجاد تنظیم‌گری و نظارت قوی‌تر برای بهبود کیفیت آثار است و حتماً در آن اتفاقات کیفی خوبی  پیش روی آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی و کار هنرمندان  خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.