واکنش روسیه به توهین رئیس جمهور آمریکا به شی جین پینگ

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا علیه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین واکنش نشان داد.

جو بایدن در یک سخنرانی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) شی جین پینگ را «دیکتاتور» توصیف کرده بود. او که یک روز بعد از سفر ناموفق «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در یک مراسم درآمدزایی انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد مدعی شد که شی بعد از ورود یک بالن چینی به حریم هوایی آمریکا «خیلی ناراحت» شده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی نه چندان روشن گفت: «علت اینکه وقتی من آن بالن را با دو کانتینر پر از تجهیزات جاسوسی داخلش ساقط کردم شی جین پینگ خیلی ناراحت شد این بود که خبر نداشت که آن بالن آنجا بود.»

وی اضافه کرد: «برای دیکتاتورها خیلی مایه پریشانی است که خبر نداشته باشند چه اتفاقی افتاده است.»

واکنش چین به توهین بایدن به شی جینپینگ

پسکوف روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات بایدن گفت که ایالات متحده در حال دنبال کردن یک سیاست جنجالی و غیرقابل پیش‌بینی است اما این کاری است که آنها معمولاً انجام می‌دهند. 

پسکوف گفت: «این یکی دیگر از جلوه‌های تناقض سیاست خارجی آمریکا است که از یک طرف پیش‌بینی‌ناپذیری واشنگتن را نشان می‌دهد و از سوی دیگر نشان‌دهنده سیاست خارجی موعظه‌گرایانه‌ای است که برای شمار زیادی از کشورها غیرقابل قبول است و تعداد این کشورها رو به افزایش است.»

اظهارات بایدن در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان سفر بلینکن به چین برای کاستن از تنش‌ها میان پکن و واشنگتن را موفقیت‌آمیز ارزیابی نمی‌کنند. 

بعد از ظهر دوشنبه، رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با بلینکن تأکید کرد که واشنگتن باید به چین و منافع و حقوق قانونی این کشور احترام بگذارد.

برخی از کاربران فضای مجازی در چین نحوه رفتار رئیس‌جمهور چین با بلینکن در این سفر را نشانه دست بالای چین در برابر آمریکا توصیف کردند.

گروهی از کاربران فضای مجازی در چین هم با یادآوری اینکه سفر بلینکن به چین در روز جهانی پدر صورت گرفته با لحنی کنایه‌وار آن را به دست‌بوسی آمریکا از چین  (به عنوان پدر) تعبیر کردند.   

بلینکن پس از دیدارهای ۲ روزه در «پکن» با مقامات چینی از جمله رئیس جمهور این کشور گفت، هیچ پیشرفتی در از سرگیری خط تماس مستقیم نظامی با چین حاصل نشده است.

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. چین بارها با حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده است.

سفر بلینکن، اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به چین در پنج سال گذشته بود که مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند دستاورد چندانی در جهت حل اختلافات دو کشور و تاثیر مثبتی بر روابط پرتنش آن‌ها نداشته باشد.

وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن گفت روابط میان چین و آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که در تضاد با منافع هر دو کشور است. وی همچنین تاکید کرد «تایوان موضوع اصلی در روابط چین و آمریکاست و بزرگترین خطر درباره این رابطه به شمار می‌آید».

وزارت امور خارجه چین جمعه و در آستانه سفر بلینکن هم در بیانیه‌ای درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد. پکن ضمن تاکید بر لزوم توقف تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین توسط آمریکا به‌ بهانه رقابت، افزود: واشنگتن پکن را رقیب اصلی و مهمترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند و این یک خطای جدی در ارزیابی‌های آن‌ها است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.