اوکراین برای روسیه خط و نشان کشید/ حمله اصلی در راه است

پس از شکست‌های پی در پی اوکراین در ضدحمله اخیر علیه روسیه، «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین روز گذشته (سه‌شنبه) گفته که حمله اصلی کی‌یف در راه است.

طی روزهای اخیر، رسانه‌ها از شکست سنگین ارتش اوکراین در ضدحمله علیه روسیه خبر داده‌اند و از طرف دیگر مقام‌های اوکراینی تلاش می‌کنند تا خسارات متحمل شده در ضدحمله اخیر علیه مسکو را کم اهمیت جلوه دهند.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان، معاون وزیر دفاع اوکراین گفته است که نیروهای اوکراینی برای پیشروی «وجب به وجب را زیر و رو می‌کنند» و این‌که حمله اصلی ضدحمله «هنوز در راه است».

وی در گفت‌وگو با رسانه‌های اوکراینی گفت: «جهاتی وجود دارد که ما پیشروی می‌کنیم و دشمن حالت تدافعی دارد اما در برخی محورها، دشمن تلاش می‌کند ت حمله کند و ما حالت تدافعی داریم. ما گام به گام در حال پیشروی هستیم بنابراین می‌توانیم بگوییم که ما وجب به وجب را زیر و رو می‌کنیم».

وزارت دفاع روسیه روز گذشته (سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه) در خصوص خساراتی که به ارتش اوکراین وارد کرده گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ سرباز اوکراینی در محور جنوب دونتسک و ۳۴۰ سرباز دیگر در محور دونتسک به دست ارتش روسیه کشته شده‌اند. همچنین دو گروه خرابکار اوکراینی در محور «کوبیانسک» و سه گروه دیگر در محور «کراسنی لیمان» خنثی شدند که تعداد کل کشته شدگان اوکراینی در محور کوبیانسک ۴۵ نفر و در محور کراسنی لیمان نیز ۱۰۵ نفر گزارش شده است.

با این‌حال مالیار در گفت‌وگو با رسانه‌های اوکراینی ادامه داد: «وظایفی که برعهده ارتش گذاشته شده است در حال انجام است و پیشرفت‌های تدریجی در تمامی جهات در حال شکل‌‌گیری است اما حمله اصلی در راه است».

معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که حمله اوکراین در چندین جهت در جنوب ادامه دارد. در همین حال، او مدعی شد که حمله اصلی روسیه در شرق است.

از طرف دیگر، «اولکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین روز گشته گفت که اولویت‌های اصلی اوکراین در حال حاضر، «تهی کردن» و انهدام توپخانه‌ها و سامانه‌های تسلیحاتی روسیه است.

وی در پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده بود، گفت:‌«تخریب نقاط کنترل روسیه، انبارهای مهمات، سوخت، محصولات غذایی، مسیرهای تدارکات، همگی وظایفی هستند که مدافعان اوکراینی به صورت عالی در حال انجام آن هستند».

وی مدعی شد که شمار تجهیزات نظامی منهدم شده روسیه، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه گذشته،‌ به بالاترین حد خود رسیه است.

رسانه‌های غربی که در ماه‌های اخیر پروپاگاندا و سروصدای زیادی درباره ضدحملات اوکراین و گمانه‌زنی درباره آن به راه انداخته بودند، از هفته گذشته که این حملات آغاز شده درباره وضعیت میدانی در مناطق درگیری سکوت کرده‌اند اما در معدود گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جریان اصلی به مشکلات اوکراین در تلاش برای نفوذ به خطوط تقویت شده روسیه و همچنین تلفات نیروهای اوکراینی و خسارات وارده به تجهیزات غربی در جریان حملات روزهای اخیر اشاره شده و درباره توانایی این حملات در ایجاد تغییر در محاسبات روسیه ابراز تردید شده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال یکشنبه گزارش کرد برتری هوایی و توپخانه‌ای روسیه در مقابل اوکراین موجب شده کی‌یف دو هفته از زمان شروع ضدحمله خود، مجبور شود این حملات را در شرق و جنوب کشور اوکراین متوقف کند.

تاکنون تصاویر زیادی از انهدام تجهیزات پیشرفته که غرب در اختیار اوکراین قرار داده در جریان این ضدحملات منتشر شده است. نابودی تجهیزات غربی بخصوص انهدام برخی تانک‌های مجهز از جمله لئوپاردها به حدی بوده که کی‌یف از نیاز مجدد فوری به تجهیزات غربی برای جایگزینی با ادوات منهدم شده در میدان نبرد با روسیه سخن گفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.