ادعای نتانیاهو درباره نقش اسرائیل در عدم احیای برجام

وبگاه صهیونیستی آروتز شوا نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در جلسه کابینه‌اش و در پی برخی ادعاهای مطرح شده در گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا درباره نوعی «توافق موقت» بر سر مسئله هسته‌ای ایران-ادعایی که تهران و واشنگتن آن را رد کرده‌اند- گفت: ما روی جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران کار می‌کنیم. مخالف توافق اصلی هستیم و مخالفت اصولی ما به این امر که (آمریکا) هنوز به توافق اصلی بازنگشته است، کمک می‌کند.

او با اشاره به ادعای تکذیب‌شده «توافق موقت» گفت: ما همچنین با این توافق مخالفیم و تکرار می‌کنم که اسراییل هر کاری برای حفاظت از خود انجام خواهد داد.

نتانیاهو که رژیمش به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه، امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند،‌ با مطرح کردن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران،‌ از مشوقان اصلی دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای(برجام) در سال ۲۰۱۸ بود.

اعتراف معاون رئیسی به عدم شایستگی برخی مدیران دولتی

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ناظر بر اجرای برجام در ایران و توافق پادمانی آن با آژانس است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی می‌کند، تا کنون این ادعای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی را تایید نکرده است.

علاوه بر این، مقامات ایران تاکید کرده‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

این مذاکرات طی چند ماه گذشته، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌روش شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

افزون بر این، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تایید مذاکرات اخیر میان دو طرف از طریق کانال‌های دیپلماتیک بر سر موضوعاتی از جمله تبادل زندانیان، موضوع «توافق موقت» را منتفی دانسته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.