کنایه برجامی علم‌الهدی به دولت روحانی

سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که ظهر امروز با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ۲۶ خردادماه و سالروز شهادت شهدای حزب موتلفه اسلامی اظهارداشت: محمد بخارایی، حاج صادق امانی، رضا صفار هرندی و مرتضی نیک‎نژاد، چهار عزیز بزرگواری بودند که در چنین روزی از سال ۱۳۴۴ یعنی در ابتدای نهضت امام (ره) به شهادت رسیدند.

وی افزود: نکته‌ای که در شهادت این شهدا وجود دارد و باید به آن توجه شود، حرکت این چهار بزرگوار است که با همکاری بعضی دوستان همچون عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله محمدباقر انواری صورت گرفت تا برکتی ایجاد کند که براساس آن، مردم در برابر نظام ستم‌شاهی تکلیف خود را بدانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مبارزه برای پیروزی انقلاب مقدس این ملت بیش از ۱۵ سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: در این زمان طولانی، آن‌چه باعث می‌شد نهضت استمرار پیدا کند، حرکت‌های مجاهدانه به‌هم‌پیوسته و پردامنه بود. از جمله همین مصادیق جهادگری، ترور حسنعلی منصور است که به‌وسیله این چهار شهید صورت گرفت، زیرا جنایت وی از جمله فراز‌های تاریخ معاصر است که اگر پاسخ داده نمی‌شد، شاید نهضت این ملت در مبدأ شکل‌گیری خود دفن می‌شد.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نباید شرایطی به نحوی رقم بخورد که رفته‌رفته نقاط عطف این نهضت مورد فراموشی قرار بگیرد. تاریخ ایران باید بداند که منصور یک مزدور نابه کار انگلیس بود که به شاه ایران تحمیل شد و کاری که وی انجام داد و باعث شد تا امام فقط چند ماه پس از آزادی، نهضت را پرهیجان‌تر ادامه دهند، مسئله کاپیتولاسیون یا همان لایحه مصونیت مستشاران آمریکایی بود که آن را به مجلس ملی برد و به تصویب رساند تا بر مبنای آن، آمریکایی‌ها در ایران دست به هر جنایتی بزنند، از محاکمه مصون باشند و رسیدگی به جرم آن‌ها در حیطه صلاحیت محاکم آمریکا بماند، اما اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر گرفت، باید به اشد مجازات برسد. این لایحه را منصور ملعون تنظیم کرد و نتیجه آن، خروش امام (ره) بود که براساس آن، این چهار عزیز ایثارگر با نهایت شجاعت او را به درک واصل کردند و در برابر آن هم خودشان در سال ۱۳۴۴ به شهادت رسیدند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: برادران جوان، خواهران جوان، شما که محقق تاریخ هستید و بینش مطالعه و تحقیق دارید. بروید بخوانید تا بدانید زمانی در خیابان سلطنت آباد تهران، یک روز رسید که پنج جوان ایرانی سوار بر یک دستگاه پیکان مشغول تردد بودند تا اینکه یک زن برهنه آمریکایی درحالی که مست بود، با خودرو به این پیکان زد، آن را به تیر چراغ برق کنار خیابان کوبید و هر پنج جوان را به قتل رساند. در این میان، نه‌تن‌ها محاکمه‌ای صورت نگرفت بلکه حتی وقتی روزنامه کیهان تیتر زده بود «یک زن مست آمریکایی پنج جوان ایرانی را کشت»، این زن براساس لایحه کاپیتولاسیون توانست از روزنامه شکایت و مدیر آن را وادار به عذرخواهی کند.

وی تأکید کرد: این وضع جوان ایرانی پیش از انقلاب بود، اما اکنون به برکت این انقلاب، امروزه از شرق تا غرب، همه عالم جوان ایرانی را به اختراع، نبوغ و بینش برتر و برگزیده‌اش می‌شناسند، زیرا همه دنیا را از محصول دانش‌بنیان خود بهره‌مند کرده تا جایی که بیش از ۲۰ محصول فناور، صنعتی و دانش‌بنیان ایرانی به سرتاسر عالم و حتی کشور‌های توسعه‌یافته همچون آلمان صادر می‌شود.

علم‌الهدی گفت: جوان ایرانی همان وجودی است که پیش از انقلاب، یک زن مست آمریکایی شماری از آن‌ها را به تیر خیابان می‌دوخت و اکنون یک حکومت مست قدرت آمریکایی به تیر ترور به شهادت می‌رساند. البته همه این مستکبران می‌خواهند آثار، برکات و دستاورد‌های این جوانان به دنیا نرسد، اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «تحریم و ترور نشان داد پیشرفت جوانان ایرانی خارق‌العاده است» و این زمانی به اوج خود می‌رسد که می‌بینیم در دل تحریم، جوان ایرانی است که به برکت انقلاب و خون شهدا موشک هایپرسونیک می‌سازد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری متقابل میان ایران و ونزوئلا برای افزایش چهار برابری صادرات ایران در سفر اخیر رئیس‌جمهور ابراز کرد: اخیراً صادرات ایران به ونزوئلا چهار برابر شده و از عرصه‌های علمی و نظامی گرفته تا اقتصادی در حال پیشرفت هستیم. مردم هم این پیشرفت را لمس می‌کنند، زیرا همه پیشرفت‌ها به نحوی هدف‎گذاری شده که در نهایت گره از سفره مردم باز کند. علاوه بر این، ایران اسلامی به دنیا ثابت کرد که همه عالم، چهار کشور اروپایی نیست و لازم نیست یک ملت با نگرش ذلیلانه از همه دستاوردهایش دست بکشد تا چهار کشور اروپایی به او توجه کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: غرب هیچ‌وقت به تعهدات خود وفادار نبود. این تجربیات ما در چالش هسته‌ای است که رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره داشتند تا در تاریخ ثبت شود به حرف اروپا و آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و ضربه‌های بسیاری هم که ما متحمل شدیم، به خاطر اعتماد بیجای عزیزانی بود که دوست داشتند اعتماد کنند تا با پذیرش برجام، تحریم‌ها برداشته شود درحالی که از روز آغاز مذاکرات برجامی تا زمان امضای نهایی آن، تحریم‌ها چند برابر افزایش یافته بود.

علم‌الهدی گفت: ثمره همین بی‌اعتمادی باعث شده تا امروز ما خودمان به یک گوشه دنیا که از قضا در حیاط خلوت آمریکا هم قرار دارد، سفر کنیم و صادرات خود را به چهار برابر وضع موجود افزایش دهیم. البته در این تغییر‌هایی که روزبه‌روز مشاهده می‌کنیم، مردم باید بدانند که پیشرفت‌های رو به جلو مقطعی نیست و در انتها به گره‌گشایی از سفره آن‌ها ختم خواهد شد. این گره‌گشایی که در حالت کلی درگرو چهار شرط «هدایت نقدینگی‌ها به‌طرف تولید به‌وسیله دولت و مردم»، «اقدام سریع دولت در تنظیم بازار خصوصاً در اقلام اساسی»، «حرکت رسانه‌ای در جهت تصویر پیشرفت‌ها و اجتناب از آمار‌های غیرمستند» و «مدیریت مصرف و هزینه به‌وسیله مردم» است، در خطبه هفته آینده در مقام تبیین عوامل توسعه و پیشرفت در مسائل اقتصادی مورداشاره قرار خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.