آمار و ارقام سفر رئیس جمهور به تبریز گمراه کننده است

رئیسی پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی خود را به آذربایجان شرقی اختصاص داد و به همراه پنج وزیر، معاون امور زنان و همچنین معاون اجرایی خود پنجشنبه به تبریز رفت. پس از بازگشت رئیس جمهور از تبریز معاون اجرایی او توئیتی با این مضمون نوشت:«ماحصل دور اول سفر دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله تکمیل راه‌آهن میانه-تبریز و تصفیه خانه میانه بود. میزان اعتبار مصوبات دور دوم سفر نیز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. دولت مردم مصمم به اجرای وعده‌هاست.» گفتنی است رئیسی در سفر اول به تبریز ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان اختصاص داده بود که به زعم یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی تنها ۶ هزار میلیارد آن محقق شده و ما بقی فعلا در حد شعار باقی مانده است.از سوی دیگر نکته مهمی که در این سفرها کمتر به آن توجه می شود مضرات تشریفات است، اگر چه این سفرها مزایای خاص خود را دارند ولی تشریفات آنها موضوعی است که از چند ماه قبل مدیران استانی را درگیر و از رسیدگی به وظایف اصلی خود باز می دارد. «خبرآنلاین» در گفت و گو با غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی به اعتبارات لحاظ شده در این استان پرداخته است.

واکنش سخنگوی دولت به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه

سفر آقای رئیسی به استان شما و اعتبارات تخصیص یافته را چگونه ارزیابی می کنید؟

اعتقاد من بر این است که اصلا نباید این سفرها را به سمت پول و اعتبار ببرند و به نظر من پراشکال ترین قسمت سفر همین جاست. به این علت که منابع کشور در لایحه بودجه با آن شاخص ها و معیارها توسط دولت تنطیم می شود و مجلس هم پس از بررسی آن را در قالب قانون اعلام می کند. ما معتقدیم در آن هم عدالت رعایت می شود و هم شرایط اقلیمی و جغرافیایی و توسعه ای در نظر گرفته می شود و بعد از چند ماه به استان ها جهت اجرا، ابلاغ می شود. آنچه که در این سفر آمد همین موضوع است ولی با یک آمار و ارقامی که گمراه کننده و نگران کننده است. احساس می کنند این عدالتی که در بودجه ریزی و تقسیم منابع کشور است در این سفرها دچار خدشه می شود.

چطور، آیا در این سفر موردی پیش آمده که مردم چنین برداشتی کنند؟

آقای رئیس جمهور در سفری که سال گذشته به استان ما داشتند گفتند ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبارآورده اند، ما امسال در جلسه ای که با آقای استاندار و مسئولین استان قبل از سفر رئیس جمهور داشتیم سوال کردیم که بودجه استان که این اندازه نمی شود آیا این منابع خارج از استان رفته است؟ گفتند نه این بودجه سه ساله بوده است و ما بودجه ۱۴۰۱،۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را با هم جمع کرده ایم و گفته ایم این اعتبارات سفر است، گفتیم اینکه اعتبارات سفر نیست، برای دو سال بعد را شما پیش بینی کرده اید و تا بیاید عملیاتی شود خیلی مانده است.پرسیدیم چقدر از این ۲۲ هزار میلیارد محقق شده، گفتند ۶ هزار میلیارد. گفتیم این اختلاف خیلی زیاد است و شما به مردم وعده دادید که آقای رئیس جمهور ۲۲ هزار میلیارد اعتبار به استان داده اند.

آمار و ارقام سفر رئیس جمهور به تبریز گمراه کننده است/ رئیسی گفت راه آهن فقط مال این دولت نیست و از دولت های قبل آغاز شده است

این ۶ هزار نیز در قالب همان جداول بودجه است و هیچ چیزی تغییر پیدا نکرده است که البته علی القاعده هم باید همینطور باشد چرا که اگر تغییر کند باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشند که چه چیز و چرا تغییر کرده است. پرسیدیم امسال چقدر است گفتند ۹ هزار میلیارد ریال.گفتیم این ۹ هزار میلیارد رقم جدیدی است گفتند نه در داخل همان ۲۲ هزار میلیارد است. بنظر من این خیلی بد است و من داخل همان جلسه هم گفتم در این سفرها می شود دنبال کارهای خیلی مفیدی رفت و نه دنبال این پول و اعتبارات الکی. من خیلی پیگیر بودم چرا که ۲۲ هزار میلیارد عدد قابل توجهی است ولی دیدیم که غیر آنچه که در بودجه است چیز جدید دیگری نیست. در این سفرها به مسائل مهمی می شود؛ پرداخت ،مسائلی نظیر دیدار با مردم و رسیدگی به مشکلات آنها، سرکشی به ادارت و زیر مجموعه های دولتی ،افتتاح پروژه هایی که آماده هستند و.... باید با مردم روراست باشیم که در این صورت نزد مردم دولت الکی متهم نمی شود که مردم بگویند گفتند این عدد و در نهایت همان عددی که در بودجه است اعتبار می شود. بنظر من در این سفرها نکات قابل پرداخت بسیار زیاد است .البته از نکات مثبت این سفر می توان به روراست بودن آقای رئیسی در زمان افتتاح راه آهن میانه ـ بستان آباد ـ تبریز اشاره کرد که ایشان فرمودند این راه آهن فقط مال این دولت نیست و از دولت های قبل آغاز شده است. در مجموع این سفرها خوب است و دولت می تواند از این سفرها نقاط ضعف خود را بیابد و به وضعیت خدمات رسانی خود از نزدیک نظارت کند.در غالب این سفرها می شود خیلی کارهای مثبتی انجام داد و وضعیت بوروکراسی را برای مردم حل کرد.

البته آقای رئیس جمهور دیدار مردمی داشتند.

بله اقای رئیسی با مردم تبریز دیدار مردمی داشتند ولی در جلسه شورای برنامه ریزی استان خیلی صحبتی نشد و من در آن جلسه به صف های طولانی نان اشاره کردم و گفتم مردم ساعت ها در صف خرید نان می نشینند و این موضوع را حل کنید ،گفتم سهمیه آرد استان ما را کم کرده اید و حداقل آن سهمیه را به سرجای خود برگردانید تا مردم از این صف های طولانی خلاص شوند.

معمولا برای تشریفات این سفرها از ماه ها قبل در استان جلساتی برگزار می شود و به نوعی مدیران استان درگیر این سفرها می شوند،امری که مختص این دولت نیست و در دولت های قبل هم اتفاق افتاده.نظرتان در این خصوص چیست؟

بهتر است این سفرها بدون تشریفات صورت گیرد چرا که از دو سه ماه قبل ادارات و مدیران همواره درگیر این ماجرا هستند و کارهای استان معطل می ماند.از ماه ها قبل جلسات این سفر ها برای مدیران گذاشته می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.