سنگ اندازی آمریکا در الحاق اوکراین به ناتو

«جولیان اسمیت» سفیر آمریکا در ناتو گفت اوکراین شانس ناچیزی برای ورود به این ائتلاف نظامی دارد. اظهارنظری که نشان می‌دهد این بلوک نظامی قصد ندارد به کی‌یف اجازه دهد غرب را به جنگ مستقیم با روسیه بکشاند. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اسمیت در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی که جمعه منتشر شد، گفت: فکر می‌کنم متحدان اکنون توافق دارند که دعوت مناسب در حالی که آن‌ها (اوکراینی‌ها) در جنگ تمام‌عیار هستند، بعید است. 

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ائتلاف ناتو هم اخیراً تأکید کرده بود اوکراین تا زمانی که جنگ علیه روسیه ادامه دارد نمی‌تواند به این ائتلاف ملحق شود. 

سفیر آمریکا در ناتو در عین تاکید بر همین نکته، با این حال ادعا کرد ناتو طیفی از گزینه‌ها به غیر از عضویت کامل اوکراین در ناتو را دارد که می‌تواند در نظر گرفته شود. 

ادعای یک پایگاه آمریکایی درباره مذاکره ایران و آمریکا در عمان

پیش‌تر، دبیرکل سابق ناتو گفته بود احتمالاً گروهی از کشورهای عضو این ائتلاف برای نبرد با روسیه، نیروهای نظامی خود را در اوکراین مستقر کنند.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ناتو توضیح داد در صورتی که کشورهای عضو ائتلاف ناتو از جمله ایالات متحده در نشست آتی این ائتلاف در «ویلینوس» پایتخت لیتوانی ضمانت‌های امنیتی ملموسی را به کی‌یف ارائه ندهند، گروهی از کشورهای ناتو احتمالاً تمایل داشته باشند که نیروی زمینی برای مبارزه با روسیه به اوکراین اعزام کنند.

ادعایی که وزیر خارجه استونی رد کرد و گفت «یک کشور هم تمایل برای مداخله در این جنگ و اعزام ارتش خود را اعلام نکرده و درباره چنین طرح‌هایی چیزی نشنیده‌ام». 

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. مسکو به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده این «خط قرمز» برای این کشور است. دولت روسیه تأکید دارد گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق، امنیت ملی و حوزه نفوذ روسیه را تهدید می‌کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.