استقرار سلاح اتمی روسیه در بلاروس/ آمریکا واکنش نشان داد

راشاتودی گزارش داد، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اینکه هیچ نشانه‌ای درباره آماده‌سازی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد، گفت که واشنگتن همچنان اقدامات بلاروس برای میزبانی از زرادخانه اتمی مسکو را رصد خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل امروز به الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی‌اش گفت که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس از ماه آینده آغاز خواهد شد.

کربی این اطلاع‌رسانی پوتین را «نمونه دیگری از ادبیات بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه از جانب مسکو» خواند که آمریکا باید «آن را جدی بگیرد.»

وی افزود: ما برای رصد شرایط نهایت تلاش‌مان را خواهیم کرد. نشانه خاصی نمی‌بینیم که بر انتقال و استقرار قریب‌الوقوع سلاح‌های هسته‌ای یا خطر قریب‌الوقوع بروز جنگ هسته‌ای در داخل اوکراین یا حتی در قاره اروپا، دلالت داشته باشد.

کربی ادامه داد: چیزی مشاهده نکرده‌ایم که باعث شود موضع بازدارنده خودمان در قبال این نوع تسلیحات(هسته‌ای) را تغییر دهیم.

او در ماه مارس زمانی که روسیه در واکنش به ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده از انگلیس به اوکراین، برای نخستین بار اعلام کرد که برخی از سلاح‌های هسته‌ای این کشور را در بلاروس مستقر خواهد کرد نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود.

پوتین دیروز به لوکاشنگو گفته بود که «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و تا پایان اولین هفته ماه جولای، آماده‌سازی تاسیسات مربوطه تکمیل و بلافاصله اقدامات مرتبط با استقرار انواع تسلیحات مرتبط در خاک شما، آغاز خواهد شد.»

مسکو و مینسک ماه گذشته بر سر میزبانی از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس پیمانی را امضا کردند. براساس اعلام سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، کلاهک‌های اتمی روی موشک‌های «اسکندر-اِم» و جنگنده‌هایی که منحصرا برای این مقصود بهبودیافته‌اند، سوار خواهند شد.

روسیه در واکنش به رویه‌ مرسومی که آمریکا چندین دهه آن را مورد استفاده قرار داده و به اصطلاح «به‌اشتراک‌گذاری هسته‌ای» می‌نامد، اقدام به استقرار سلاح اتمی در بلاروس کرده است. آمریکا حدود ۱۵۰ سلاح هسته‌ای(عمدتا بمب‌های اتمی بی‌-۶۱)، را در کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.