این کشور اروپایی روابط دیپلماتیک خود با روسیه را قطع کرد

ایسلند اعلام کرد، فعالیت‌ها در سفارت این کشور در مسکو به حالت تعلیق در می‌آیند چرا که با توجه به وضعیت کنونی روابط دوجانبه با روسیه، حضور دیپلماتیک در این کشور هیچ معنایی ندارد.

به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ایسلند ضمن اعلام اینکه این اقدام به معنای قطع کامل روابط نیست، ابراز امیدواری کرد که روابط در مقطعی از این مسیر بهبود یابد.

دیپلمات‌ها در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه ایسلند منتشر شد، گفتند، سفارت ایسلند در مسکو از اول اوت (۱۰ مرداد) فعالیت خود را متوقف می‌کند.

توردیس کولبرون گیلفادوتیر، وزیر امور خارجه ایسلند این تصمیم را "تصمیمی دشوار" توصیف کرد و گفت: ایسلند و روسیه از سال ۱۹۴۴ میلادی که این کشور جزیره‌ای استقلال خود را از دانمارک اعلام کرد، روابط دیپلماتیک را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: با این حال، وضعیت فعلی مانع فعالیت سفارت ایسلند در روسیه است. در حال حاضر، روابط تجاری، فرهنگی یا سیاسی با روسیه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و به همین خاطر فعالیت سفارت ایسلند در مسکو دیگر قابل توجیه نیست.

این دیپلمات ارشد تاکید کرد، تعلیق فعالیت سفارت ایسلند در روسیه به معنای قطع کامل روابط دیپلماتیک نیست.

وی گفت: امیدوارم روزی شرایط به ما اجازه دهد تا روابط عادی و مثمرثمر با روسیه داشته باشیم. با این حال، این به تصمیمات کرملین بستگی دارد.

توردیس کولبرون گیلفادوتیر همچنین از مسکو نیز خواست تا فعالیت‌های سفارت خود در ایسلند را محدود کند و سطح حضور دیپلماتیکش در این کشور را کاهش دهد.

کمی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، ایسلند اقدامات مسکو را محکوم و از کی‌یف حمایت کرد.

براساس بیانیه منتشر شده در وب‌سایت وزارت امور خارجه ایسلند، این کشور همسو با اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه در واکنش به حمله‌اش به اوکراین اعمال کرد.

روسیه نیز در واکنش، ایسلند را در فهرست "کشورهای غیردوست" قرار داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.