جزییات نخستین دیدار بایدن با ریشی سوناک در کاخ سفید

بایدن در این دیدار گفت که روابط میان آمریکا و انگلیس در وضعیت "واقعا خوبی" است. رئیس جمهور آمریکا افزود: اقتصاد جهانی در حال مواجه با بزرگترین تحولی است که از زمان انقلاب صنعتی رخ داده است.

سوناک ۴۳ ساله برای اولین بار از زمان انتخاب به عنوان نخست وزیر انگلیس در اکتبر به واشنگتن سفر می کند، اگرچه چندین بار با بایدن ملاقات کرده است.

رهبران دو کشور پیش از این در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی در پاییز گذشته، در نشست های ماه گذشته گروه هفت در ژاپن، در ایرلند شمالی در آوریل و در سن دیگو در ماه مارس برای یک نشست سه جانبه در مورد مشارکت های دفاعی در هند دیدار کردند.

اوکراین در مرکز گفتگوهای دوجانبه قرار دارد و بایدن ادعا کرد که آمریکا و انگلیس در این زمینه همسو هستند.

بایدن گفت: آمریکا و انگلیس کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه و سیستم‌های امنیتی را به اوکراین در مبارزه با تهاجم بی رحمانه روسیه ارائه می‌کنند. ما به عنوان متحدان ناتو با هم  همکاری می کنیم تا به دفاع دسته جمعی دست یابیم.

 سوناک نیز گفت که اروپا با بزرگترین جنگ خود در نیم قرن اخیر مواجه است. وی تصریح کرد: « آمریکا و انگلیس مانند گذشته در کنار هم ایستاده‌اند تا از اوکراین حمایت کنند و از ارزش‌های دموکراسی و آزادی دفاع کنند و اطمینان یابند که اوکراین پیروز می شود و من مطمئنم این کشور پیروز می شود.»

سوناک در خصوص روابط اقتصادی انگلیس با آمریکا در مسیر واشنگتن  به خبرنگاران گفت که توافق تجاری میان آمریکا و انگلیس اخیرا در اولویت نبوده اما دو کشور می توانند به هر حال روابط اقتصادی خود را تقویت کنند. او گفت: توافق تجارت آزاد تنها ابزار ما نیست.

سوناک قصد دارد دو هدیه به بایدن بدهد. یکی از این هدایا یک کاپشن دست ساز باربور است و هدیه دوم یک نسخه از کتاب کریستوفر بایدن پدربزرگ بایدن که در اواسط دهه ۱۸۰۰ نوشته شده است.

نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه بر سر قبر  سربازان  گمنام در گورستان ملی آرلینگتون حضور یافت و به آنها ادای احترام کرد. وی روز گذشته همچنین  با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان و چارلز شومر و میچ مک کانل رهبران سنا دیدار کرد. از دیگر برنامه های او دیدار از یک مدرسه محلی و حضور در یک  بازی بیسبال  تیم واشنگتن ناسیونالز به عنوان  مهمان افتخاری بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.