رسانه‌های عربستان سفر وزیر خارجه آمریکا را جدی نگرفتند!

در شرایطی که اختلافات میان آمریکا و عربستان سعودی بر سر مسائل مختلف از جمله قیمت نفت، مسائل «حقوق بشری»، گشابش ریاض در برابر ایران و سوریه شدت گرفته سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان با بی‌اعتنایی رسانه‌های مهم این کشور روبرو شد. 

بلینکن دومین مقام ارشد آمریکایی است که در کمتر از یک ماه به عربستان سفر کرده است. ماه گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم برای گفت‌وگو با مقام‌های این کشور به ریاض سفر کرده بود. 

با وجود این، دیدارهای بلینکن با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با استقبال رسانه‌ها مواجه نشد و روزنامه‌های الوطن و عکاظ، به عنوان دو روزنامه مهم عربستان تنها در صفحات داخلی‌شان این موضوع را پوشش دادند. 

صفحات اول این روزنامه‌ها به موضوعات نامرتبطی مانند ورود «کریم بنزما»، ستاره فرانسوی‌تبار فوتبال به جده برای پیوستن به باشگاه الاتحاد اختصاص یافت. 

روزنامه انگلیسی‌زبان و نیمه‌رسمی «عرب‌نیوز» هم اظهارات بلینکن در مقر شورای همکاری خلیج فارس از جمله نظرات او درباره یمن را پوشش داد اما اشاره‌ای به تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی نکرد. 

بلینکن در اظهاراتش در مقر شورای همکاری با اشاره به درخواست‌های فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور فلسطینی در مناطق تحت اشغال صیهونیست‌ها از سال ۱۹۶۷ گفته بود: «ما خودمان را به کاستن از تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین متعهد می‌دانیم.»

بلینکن در ادامه اضافه کرد: «ما علاوه بر آن به همکاری با کشورهای منطقه در جهت گسترش دادن و تعمیق بخشیدن به عادی‌سازی روابط کشورها با اسرائیل ادامه می‌دهیم.»

رسانه‌های آمریکا پیش از این گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد عربستان سعودی در برابر فشارهای سنگین آمریکا برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با آن مقاومت کرده است. 

در همین حال، عربستان سعودی چند ماه پیش روابطش با جمهوری اسلامی ایران که دشمن سرسخت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود را عادی‌سازی کرده است. 

«عزیز القاشیان»، تحلیلگر سعودی که در روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تخصص دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد که ریاض در برابر فشارها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تسلیم نخواهد شد. 

این تحلیلگر سعودی به ۲ دلیل برای مقاومت حکومت عربستان سعودی در برابر این فشارها اشاره کرده؛ نخست به دلیل روی کار آمدن یک کابینه تند و راست‌گرای مذهبی به ریاست نتانیاهو و دیگری به دلیل ناخرسندی عربستان از اقدامات دولت «جو بایدن» در آمریکا. 

القاشیان درباره دولت جو بایدن گفت: « این دولت آمریکا آن دولتی نیست که سعودی‌ها بخواهند عادی‌سازی روابط اسرائیل-سعودی را به آن هدیه بدهند. چنین رویدادی دستاوردی عظیم در زیر پرچم آمریکا خواهد بود و آنها نمی‌خواهند اعتباری از این جهت نصیب دولت بایدن شود.» 

عربستان سعودی علاوه بر این بعد از آنکه واشنگتن درخواست‌های این کشور برای برداشتن محدودیت‌های فروش تسلیحات و کمک در زمینه برخی فناوری‌ها را رد کرد روابطش با روسیه و چین را نیز گسترش داده است. 

روابط عربستان سعودی و آمریکا به ویژه از زمان قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رو به وخامت گذاشته است. 

انتشار گزارشی از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که در آن ادعا شده بود این قتل با تأیید محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی انجام شده باعث افزایش تنش‌ها در روابط دو کشور شد. 

جنگ یمن و قیمت نفت از جمله دیگر حوزه‌هایی بوده که بر روابط دو کشور اثر منفی گذاشته است. سفر بلینکن بعد از آن انجام می‌شود که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت تصمیم به کاهش عرضه مصوب نفت گرفت. 

قدرت‌های غربی نسبت به تصمیم‌های اوپک برای کاهش عرضه نفت اعتراض دارند و شراکت اوپک پلاس با روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین را نامناسب می‌دانند. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک می‌گویند که این سازمان سیاسی نیست و تنها به دنبال ایجاد ثبات در بازارهای انرژی است. 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.