ادعای آمریکا علیه ایران در شورای حکام

لورا هول‌گیت روز سه‌شنبه طی سخنانی در نشست مربوط به راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد: از اوایل سال ۲۰۲۱، ایران قطعات پیشرفته سانتریفیوژ تولید کرده و کنسانتره سنگ اورانیوم و آب سنگین را بدون ارائه هیچ گونه داده نظارتی یا سوابق مربوطه به آژانس، تولید کرده است.

آمریکا به وحشت افتاد/ سامانه دفاعی برای مقابله با موشک‌ هایپرسونیک نداریم

وی با بیان این ادعا که «این مساله به طور چشمگیری زمان و تلاش مورد نیاز برای ایجاد یک تصویر جدید درباره فعالیت های هسته ای ایران را افزایش داده است» و «آژانس باید درک رضایت بخشی از موجودی اجزای سانتریفیوژها داشته باشد» خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در راستای اجرای بیانیه اسفند ماه شد.

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش از حل‌وفصل دو مساله پادمانی مرتبط با ایران خبر داد و دیروز (دوشنبه) نیز در کنفرانس خبری تصریح کرد که پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران معتبر و قابل قبول بوده است.

گفتنی است که ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد.

این رژیم از سال ۹۴ که توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، در تلاش است تا بار دیگر پرونده بسته شده "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران را به واسطه اطلاعات جعلی یا ادعاهای غیرمستند مفتوح ‌سازد.

رژیم صهیونیستی که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با اشتباه خواندن توافق سال ۹۴ و اتهام‌پراکنی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تقلا می‌کند تا ادعاها علیه ایران را به عنوان یک موضوع سیاسی - امنیتی جا زده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد؛ اما تاکنون با اقبال مواجه نبوده است.

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام، با چشم‌پوشی از تهدید زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت جهانی مدعی شد: تولید اورانیوم غنی شده در ایران با غلظت ۶۰ درصد هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می کند استفاده نمی کند.

وی افزود: ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که به این فعالیت عمیقاً نگران‌کننده که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است، پایان دهد. ایران استدلال می کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. واقعیت این است که ایران همچنان خود را از طریق این اقدامات خود متمایز می کند. ایران باید تحرکات هسته ای خود را که خطرات جدی اشاعه دارد، متوقف کند.

سفیر ایالات متحده آمریکا در ادامه بدون اشاره به اینکه کدام طرف برجام را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده است، ایران را به مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین متهم کرد و مدعی شد: سپتامبر گذشته، ایران با طرح خواسته هایی که می دانست غیرممکن و غیرواقعی است، به امید برای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام پایان داد.

وی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: ایران می‌خواست که تعهدات پادمانی خود به نحوی متفاوت از تعهدات سایر کشورهای دارای توافقنامه پادمان جامع اجرا شود. با این حال، همانطور که می دانیم، در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده احتمالی و شناسایی ذرات مواد هسته ای در مکان های متعدد اعلام نشده را نادیده نمی گیرند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفت‌وگوها به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها نیز خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد که وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست.

وی با بیان اینکه «مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی و با اراده و حسن نیت طرف‌ها، بدون هر گونه پیش شرط و در چارچوب گفت وگوهایی که انجام شده است، مورد بررسی قرار داد» افزود: آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم گیری برای جمع بندی مذاکرات طولانی انجام شده را داشته باشد. ما نیز برای تداوم کار تا رسیدن به جمع بندی توافق آماده هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.