وضعیت تنگه هرمز متشنج شد؟

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، نیروی دریایی ایالات متحده مدعی شدند ملوانان این کشور و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به یک کشتی در تنگه مهم هرمز پس از ادعای نزدیک شدن نیروهای سپاه پاسداران، به کمک آن آمدند. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرده، بعدازظهر روز یکشنبه، سه قایق تندرو سپاه پاسدارن با فاصله نزدیک به یک کشتی تجاری نزدیک شدند.

این نیرو، تصاویر سیاه و سفیدی را به اشتراک گذاشت که سه قایق تندور را در نزدیکی یک کشتی تجاری نشان می‌داد که توسط یک بوئینگ P-۸ Poseidon نیروی دریایی ایالات متحده گرفته شده بود که بالای سر آن در حال پرواز بود.ادعا شده ناوشکن موشک هدایت شونده USS McFaul نیروی دریایی ایالات متحده و ناو HMS Lancaster نیروی دریایی سلطنتی به این حادثه واکنش نشان دادند و دومی یک هلیکوپتر را به پرواز درآورده است.

نیروی دریایی آمریکا گفته: «تقریباً یک ساعت بعد زمانی که کشتی تجاری تأیید کرد که قایق ها تندرو از صحنه خارج شده‌اند، از تنش کاسته شد و کشتی تجاری بدون حادثه بیش‌تر به عبور از تنگه هرمز ادامه داد».

حدود ۲۰ درصد نفت جهان از تنگه هرمز -دهانه باریکی در خلیج فارس- عبور می‌کند.

در حالی که نیروی دریایی آمریکا نام کشتی درگیر حادثه را اعلام نکرد، داده‌های ردیابی دریایی MarineTraffic.com که توسط آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد کشتی Venture با پرچم جزایر مارشال به طور نامنظم مسیر خود را هنگام عبور از تنگه در زمان حادثه تغییر داد. مکان آن هم با اطلاعات مربوط به این حادثه که توسط عملیات تجارت دریایی بریتانیا -برنامه نظامی بریتانیا که بر ترافیک منطقه نظارت می‌کند- مطابقت داشت. این کشتی همچنین شبیه تصاویر منتشر شده توسط نیروی دریایی بود.

رسانه‌های ایران هنوز این حادثه را تایید نکرده‌اند. نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد. حادثه اخیر پس از سلسله‌ای از حوادث دریایی مرتبط با خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸ رخ داد.

اخیرا گفته شده که ایالات متحده نفت‌کش سوئز راجان را توقیف کرده است -نفت‌کشی که به یک شرکت سهام خصوصی آمریکایی مرتبط است و گمان می‌رود نفت خام تحریم شده ایران را در سنگاپور حمل می‌کرد. در حالی که مقامات توقیف سوئز راجان را تایید نکرده‌اند، داده های دریایی مبتنی بر ان است که این کشتی اکنون در سواحل گالوستون، تگزاس است.

در پایان ماه آوریل، ایران نفتکش چینی ادونتیج سوئیت را که حامل نفت خام کویت برای شرکت انرژی آمریکایی شورون بود، توقیف کرد. ایران اعلام کرد این نفت‌کش ساعاتی قبل از توقیف با یک کشتی ایرانی ناشناس برخورد کرد.

در اوایل ماه می نیز، ایران نفتکش نیووی، با پرچم پاناما را در حالی که یک اسکله در دبی، را به مقصد فجیره در سواحل شرقی امارات ترک کرده بود، توقیف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.