واکنش روسیه به توافق هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی

«آنا یوستیگنیوا» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه در جلسه شورای امنیت گفت: «نظامی‌سازی مستمر منطقه آسیا و اقیانوسیه و تلاش‌های پنهانی برای ایجاد خطوط تقسیم جدید در آنجا، بر ثبات جهانی تأثیر منفی می‌گذارد. نمونه دیگری برای این موضوع، توافق‌های اخیر آمریکا و کره‌جنوبی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است که تنها می‌تواند تنش را بیشتر کرده و مسابقه تسلیحاتی را برانگیزد.»

پس از نشست ۲۷ آوریل سران در واشنگتن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و یون سوک یول، همتای او از کره‌جنوبی، توافق کردند که یک گروه مشورتی در مورد مسائل برنامه‌ریزی هسته‌ای تشکیل دهند. طرف آمریکایی این اقدام را نشان دادن تعهد خود به آنچه «بازدارندگی گسترده» می‌خواند، یا آمادگی خود برای استفاده از نیروهایش، از جمله قوای هسته‌ای برای دفاع از متحدش می‌داند.

رهبر کره‌جنوبی گفت که «اعلامیه واشنگتن» به معنی گامی «بی‌سابقه» برای تقویت بازدارندگی است، که شامل تعهد آمریکا برای حفاظت از متحدانش با تکیه بر نیروی نظامی از جمله سلاح‌های اتمی می‌شود.

این اعلامیه در میان نگرانی فزاینده از تهدیدهای اتمی کره‌شمالی که مشغول آزمایش شمار بی‌سابقه‌ای موشک‌های بالستیک بوده، امضا شد. بایدن گفت: «موضوع توافق، تقویت بازدارندگی در واکنش به رفتار تشنج‌آفرین جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) است.»

براساس این توافق، آمریکا «با استقرار تسلیحات استراتژیک، از جمله اعزام یک زیردریایی بالستیک اتمی به کره‌جنوبی، که آخرین آن در دهه ۱۹۸۰ در این کشور مستقر شد، توان بازدارندگی خود را نمایان‌تر خواهد کرد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، دو طرف همچنین یک «گروه مشاوره هسته‌ای» ایجاد می‌کنند که موضوع کار آن بحث درباره برنامه استقرار سلاح‌های استراتژیک و اتمی خواهد بود. سیاستمداران در سئول مدت‌هاست به واشنگتن فشار می‌آورند تا در برنامه‌ریزی برای چگونگی و زمان احتمالی استفاده از سلاح‌های اتمی علیه کره شمالی مشارکت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.