این مرد در ترور آقای رئیس جمهور نقش داشت /حکم حبس ابد صادر شد

مخبر سابق آمریکا که در ترورِ دو سال پیشِ رئیس‌جمهور وقت هائیتی نقش داشت به تحمل حبس ابد محکوم شد.

«رودولف جار» که یک مجرم سابقه‌دار است و قبلتر هم به دلیل قاچاق مواد مخدر محکوم شده نخستین متهمی است که در پرونده قتل شبانه «جوونل مویس»، رئیس‌جمهور هائیتی در جولای ۲۰۲۱ محاکمه می‌شود. 

جار حدود سه ماه پیش به چندین فقره از اتهاماتش اعم از توطئه‌ برای ارتکاب قتل، آدم‌ربایی در خارج از مرزهای ایالات متحده  و ارائه کمک‌های ِمادیِ منجر به قتل اقرار کرد. 

او یکی از ۱۱ متهمی است که در  پرونده قتل مویس توسط دادستان‌های آمریکایی در دادگاه منطقه‌ای جنوب فلوریدا محاکمه می‌شود. در هائیتی هم ده‌ها نفر دستگیر شده‌اند. 

۷ جولای ۲۰۲۱، گروهی متشکل از نظامی سابق کلمبیایی‌تبار به منزل مویس واقع در تپه‌های مشرف به «پورتو پرنس» (پایتخت کشور هائیتی) حمله کرده و با ۱۲ گلوله او را کشتند. همسر او، مارتین مویس زخمی شد اما از این حادثه جان به در برد. 

این ترور موجب شدت گرفتن هرج و مرج‌ها در این کشور واقع در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب شد که پیشتر از آن هم به دلیل نابسامانی‌های سیاسی در وضعیت نامناسبی قرار داشت.

گروه‌های تبهکار خشن، از خلأ قدرت در هائیتی بهره گرفتند و به آدم‌ربایی‌های جمعی روی آوردند. این وضعیت آوارگی بیش از ۱۳۰ هزار نفر را به دنبال داشت و زندگی روزمره را به چیزی شبیه «جنگ داخلی خفیف» تبدیل کرد. 

با آنکه در آمریکا چندین نفر در ارتباط با این ترور دستگیر شده‌اند این پرونده هنوز ابهام‌های زیادی دارد. از جمله مبهم‌ترین معماها این است که مغز متفکر ترور رئیس‌جمهور ۵۳ ساله هائیتی چه کسی بوده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.