آژانس اتمی: ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد

 

 

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد می‌گوید ایران 2 موضوع مورد مناقشه با بازرسان را حل و فصل کرده است.

به نوشته استفانی لیختنشتاین، روزنامه‌نگاری که مذاکرات هسته‌ای با ایران را از نزدیک دنبال می‌کند، طبق گزارشی که روز چهارشنبه توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد، ایران دو تحقیق مورد پرسش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حل‌وفصل کرده است.

فوری/ ادعای آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران/ ۲۳درصد از حد مجاز بیشتر است!

گزارش سه ماهه محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین می گوید که بازرسان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی شده تا 83.7 درصد یافته شده در تاسیسات زیرزمینی فردو سوالی ندارند.

در این گزارش آمده است که بازرسان همچنین پرونده تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم با منشا انسانی کشف شده در سایت مریوان، نزدیک شهر آباده،، بسته اند. تحلیلگران بارها ادعا کرده بودند که سایت مریوان به یک برنامه هسته‌ای نظامی مخفی است و ایران را به انجام آزمایش‌های انفجاری قوی در آنجا در اوایل دهه 2000 متهم کرده بودند.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه گفته بودند که بازرسان بین‌المللی این دو پرونده را مختومه کرده‌اند. 

این گزارش در حالی منتشر می شود که تنش‌ها بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تشدید شده است. 

توافق هسته‌ای 2015 ایران، ذخایر اورانیوم تهران را به 300 کیلوگرم و غنی‌سازی را تا سطح 3.67 درصد محدود کرده که برای سوخت نیروگاه هسته ای کافی است. خروج یک‌جانبه ایالات متحده از این توافق در سال 2018، مجموعه‌ای از حملات و تشدید تنش‌ها را در منطقه آغاز کرد. اکنون ایران اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد تولید می‌کند.

گزارش آژانس هم‌چنین برآورد کرده که تا تاریخ 13 می، کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران 4744.5 کیلوگرم بوده است. از این مقدار، 114.1 کیلوگرم تا 60 درصد غنی شده است که فاصله کمی تا گریز هسته‌ای دارد.

آخرین برآورد آژانس در ماه فوریه، ذخایر اورانیوم ایران را حدود 3760 کیلوگرم نشان می‌داد. از این مقدار، 87.5 کیلوگرم اورانیوم تا 60 درصد غنی‌شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.