واکنش بلینکن به لغو دیدار وزرای دفاع چین و آمریکا

اسپوتنیک گزارش داد، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد: متأسفم که دیدار وزرای دفاع آمریکا و چین برگزار نشد.

وزیر امور خارجه آمریکا که به سوئد رفته است، در اشاره به نزدیک شدن یک جنگنده چینی به هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی اضافه داد: ما می‌ خواهیم اطمینان حاصل کنیم که با چین وارد درگیری نشویم.

این درحالیست که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دیروز مدعی مواجهه یک فروند جنگنده چین با یکی از هواپیماهای آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی شده بود.

تدابیر شدید امنیتی در گمرک اسلام قلعه/ طالبان در حال انتقال سلاح سنگین به مرز ایران و افغانستان؟

در ارتباط با عدم دیدار وزرای دفاع چین و آمریکا، روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد که چین درخواست ایالات متحده برای دیدار بین وزرای دفاعی این کشور در حاشیه یک مجمع سالانه امنیتی در سنگاپور را رد کرده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای به وال استریت ژورنال گفت: جمهوری خلق چین به ایالات متحده اطلاع داد که دعوت اوایل ماه مه برای وزیر (لوید) آستین برای دیدار با لی شانگفو وزیر دفاع ملی جمهوری خلق چین در سنگاپور این هفته را رد کرده است.

هفته گذشته، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود: وزارت دفاع برای برقراری گفتگو بین لوید و همتای چینی‌اش مذاکراتی را دنبال کرده است.

کربی همچنین گفت که احتمال دیدار کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده و همتای چینی او در جریان نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) در دیترویت وجود دارد.

پس از رد درخواست آمریکا از سوی چین، پنتاگون در بیانیه خود که وال استریت ژورنال آن را منتشر کرد، آورده است: رد درخواست آمریکا برای نشست دفاعی از سوی چین پیامی غیرعادی است.

چین و آمریکا روابط پرتنشی را طی ماه‌های گذشته بویژه بر سر تایوان سپری کرده‌اند. حمایت آمریکا از جدایی طلبان تایوان مهمترین دلیل تنش در توسعه روابط واشنگتن و پکن ارزیابی می‌شود. هفته گذشته نیز «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین به واشنگتن هشدار داد فروش تسلیحات نظامی به تایوان را متوقف کند، زیرا این اقدام نقض جدی توافق‌های پیشین آمریکا با چین است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.