سفر وزیر حمل و نقل اسرائیل به مغرب

دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در رباط اعلام کرد که «میری رگو» وزیر حمل و نقل این رژیم روز دوشنبه سفر خود را به مغرب برای تقویت همکاری بین دو طرف به ویژه در زمینه حمل و نقل دریایی آغاز کرد.

فوری / یک شهروند سعودی در فرودگاه بیروت ربوده شد

القدس العربی گزارش داد، وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی نیز پس از ورود به مغرب در توییتی نوشت: این اولین سفر وزیر حمل و نقل (رژیم) اسرائیل به مغرب است.

وی افزود: این سفر شامل دیدار با «محمد عبدالجالی» وزیر حمل و نقل مغرب و امضای قراردادهای همکاری مهم در زمینه حمل و نقل بین دو طرف خواهد بود.

بر اساس این گزارش، رگو در رباط با همتای مغربی خود دیدار و دو توافقنامه همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی و همچنین یادداشت‌تفاهم در مورد توسعه همکاری‌های فنی در زمینه ایمنی جاده‌ها امضا کرد.

وزیر حمل و نقل صهیونیستی همچنین از تشکیل تیم مشترکی در خصوص موضوعات مرتبط با فناوری‌های نوآورانه در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوشمند، پهپادی و خودروهای برقی خبر داد.

وزیر حمل نقل مغرب نیز به نوبه خود اعلام کرد که برای تقویت بیشتر روابط و همکاری، در سپتامبر آینده به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد.

سفر رگو به مغرب تا پایان هفته ادامه دارد و انتظار می‌رود که وی از شهرهای کازابلانکا، طنجه و همچنین العرائش در شمال این کشور دیدن کند.

مجلس نمایندگان مغرب، ۲۱ نوامبر گذشته اولین توافقنامه امضا شده با رژیم صهیونیستی را در ارتباط با خدمات بین المللی تصویب کرد.

دست رد چین به سینه آمریکا

۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ نیز دولت مغرب دو قرارداد در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم صهیونیستی به امضا رساند.

روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیشتر مغرب با آمریکا و رژیم اسرائیل قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت می‌شناسد و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مغرب چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مردم مغرب نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.