روسیه این مقام آمریکایی را در فهرست تحت تعقیب قرار داد

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز جمعه به همراه هیئتی برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین راهی کی‌یف شد؛ دیداری که در جریان آن گراهام از دولت آمریکا خواست تا حمایت از اوکراین را در جنگ نیابتی واشنگتن علیه مسکو، تشدید کند.

در بخشی از ویدئویی که آندری یِرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر کرده، شنیده می‌شود که گراهام این جمله را به زبان می‌آورد: روس‌ها دارند کشته می‌شوند… این بهترین جایی است که ما (آمریکا) تاکنون در آن هزینه کرده‌ایم.

«منزجرکننده» و «چندش‌آوز»، تنها بخشی از واکنش‌هایی است که کاربران فضای مجازی به این ویدئو منتشرشده از سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی داشتند. برخی دیگر از کاربران نیز به اظهارات گراهام واکنش نشان داده و نوشته‌اند که این «چهره واقعی سیاست آمریکایی است.»

کاربری دیگر گراهام را «جنگ‌طلب» خوانده و چنین حرف‌هایی آن هم از زبان یک سناتور مستقر در کنگره آمریکا را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کردند. شماری دیگر نیز در واکنش این سوال را مطرح کردند که «اگر روسیه این حرف‌ها را درباره شهروندان آمریکا به زبان می‌آورد، آنگاه واشنگتن چه واکنشی نشان می‌داد؟»

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این سومین سفر گراهام به کی‌یف است. او این بار پس از بازگشت از کی‌یف، از کاخ سفید خواست تا ارسال سلاح به اوکراین را تشدید کرده و گفت:

«برخی سلاح‌ها مهم هستند و ما در تامین این سلاح‌های مهم به ارتش اوکراین، خیلی کُند عمل کرده‌ایم. پیام من به دولت بایدن این است؛ از آنچه تاکنون کرده‌اید، قدردانی می‌کنم اما باید بیشتر از این کمک کنید.»

کشورهای غربی از آغاز عملیات نظامی روسیه، همواره برای کی‌یف کمک نظامی و مالی فراهم کرده‌اند. این کمک‌ها در سال ۲۰۲۲ شامل توپخانه و آموزش نظامیان بود و امسال به تسلیحات سنگین از جمله تانک، تغییر پیدا کرده است. واشنگتن به‌تازگی برای ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین، متحدانش چراغ سبز نشان داد.

مسکو همواره تاکید کرده که این اقدامات تنها به تشدید تنش و شعله‌ور شدن آتش جنگ منجر شده و در سرنوشت آن تغییری ایجاد نخواهد کرد.

لیندسی گراهام در سفر اخیر خود به اوکراین در دیدار با ولودیمیر زلنسکی گفته بود «روس‌ها دارند می‌میرند…این پول (کمک آمریکا به اوکراین) بهترین پولی است که ما تاکنون هزینه کرده‌ایم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.