دو پروژه جدی شمخانی در دوره رئیسی

 به گفته ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران، شمخانی در این مدتی که در دولت رئیسی روی کار بود مسئولیت پیگیری و به سرانجام رساندن برخی پرونده‌ها را برعهده داشت. اما چه موضوعاتی را شمخانی باید پیش از ترک این جایگاه به سرانجام می‌رساند. ابراهیم متقی در این رابطه به «اکوایران» گفت:« یکی از بحث‌های جدی در شورای عالی امنیت ملی موضوع مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران بود. یعنی وزارت امور خارجه در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی می‌بایست فعالیت‌هایش را در خصوص مذاکرات هسته‌ای با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ می‌کرد.»

کیهان: قانون ضدبرجامی مجلس محصول تلاش شمخانی بود

برجام در وضعیت ابهام فرسایشی

وی با بیان اینکه امید می‌رفت مذاکرات به نتیجه مطلوبی برسد درباره نگاه شمخانی به تحولات هسته‌ای یک سال اخیر گفت:« رویکرد شمخانی در زمان ارائه طرح جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تابستان سال 1401 رویکرد مثبتی بود.»

استاد دانشگاه تهران در ادامه توضیح داد که امروز برجام در یک وضعیت ابهام فرسایشی قرار دارد و از دستورکار شورا به عنوان یک موضوع راهبردی خارج شده است.

پروژه جدی شمخانی

به گفته این استاد دانشگاه بحث مربوط به همسایگان نیز از جمله پرونده‌هایی بود که آقای شمخانی از زمان ریاست‌جمهوری روحانی آن را در دستورکار داشت. درواقع بحث مربوط به روابط با عربستان و بازسازی روابط با کشورهای عربی، پروژه جدی شمخانی بود. وی این رویکرد را در سال‌هایی که وزیر دفاع آقای خاتمی بود نیز پیگیری کرد. یعنی در آن مقطع زمانی که روابط ایران و کشورهای عربی در وضعیت تعارض قرار داشت شاهد بودیم که نوعی تنش‌زدایی و اعتماد‌سازی بین ایران و کشورهای عربی بوجود آمده بود.

این کارشناس بر ویژگی‌هایی که باعث شد تا آقای شمخانی در موضوع بهبود روابط با همسایگان عرب دستاوردهایی کسب کند، اشاره کرد و توضیح داد:« ابتدا باید به عرب بودن آقای شمخانی اشاره کرد و دیگر اینکه وی این اندیشه راهبردی را داشت که اگر کشوری با یک قدرت بزرگ جهانی و یا اسرائیل در فضای تعارض قرار دارد باید سطح روابطش را با کشورهای منطقه‌ای بهینه‌سازی کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.