رویترز: استقبال از اسد در ریاض یک پیام محکم به آمریکا بود

احوالپرسی و دیده‌بوسی بن سلمان با بشار اسد تنها یک دیدار ساده نبود بلکه پیامی از سوی هیات حاکمه عربستان به ایالات متحده محسوب می‌شد.

به گزارش رویترز، استقبال از اسد و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت ایالات متحده با بازگشت سوریه به این گروه را به چالش کشید. این موضوع حاوی معانی بیشتری است. حاکمان عربستان با استفاده از جایگاه خود بعنوان یک غول انرژی که اتفاقاً به دلیل جنگ در اوکراین قدرت بیشتری هم یافته، به دنبال تقویت مجدد عربستان سعودی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هستند.

شاهزاده که پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۸ توسط جوخه مرگ سعودی از سوی دولت‌های غربی طرح شده بود، اکنون به عنوان بازیگری ظاهر شده است که واشنگتن نه می‌تواند او را نادیده بگیرد و نه می‌تواند آن را رد کند، بلکه باید با او براساس یک معامله پایاپای برخورد کند.

محمدبن سلمان که نسبت به وعده‌های آمریکا درباره امنیت عربستان بدبین است و از لحن سرزنش‌کننده این کشور خسته شده، در عوض با دیگر قدرت‌های جهانی روابط برقرار می‌کند و بدون توجه به حیرت واشنگتن، روابط خود را با دشمنان مشترکشان را بازسازی می‌کند.

چهره آرام او در صحنه جهانی تنها در استقبال او از اسد مشهود نبود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم به جلسه جده آمد و بن سلمان پیشنهاد داد بین کی‌یف و مسکو میانجیگری کند. با اینکه عربستان همچنان خریدار بزرگ تسلیحات از آمریکا و متحد این کشور است، اما با توجه به اینکه واشنگتن به ظاهر به دنبال درگیری کمتر در خاورمیانه است و کمتر پذیرای نگرانی‌های ریاض است، بن سلمان سیاست منطقه‌ای خود را با احترام کمتری نسبت به دیدگاه‌های قدرتمندترین متحد خود دنبال می‌کند.

عبدالعزیز الصغر، رئیس مرکز تحقیقات خلیج فارس، در این اجلاس گفت: «این یک سیگنال قوی به آمریکا است که «ما بدون شما روابط خود را تغییر شکل داده و دوباره ترسیم می‌کنیم».

دور شدن عربستان از اتکا به ایالات متحده در عین حال زمانی مشهود بود که چین امسال پس از سال‌ها خصومت بین ریاض و دشمن منطقه‌ای خود ایران میانجیگری کرد. با این حال این معامله از موضع قدرت عربستان سعودی صورت نگرفت: متحدان ایران قدرتمندتر از متحدان پادشاهی در عراق، سوریه و لبنان ظاهر شده بودند و بیشتر مناطق پرجمعیت یمن را در اختیار داشتند.

با این حال، نشان داد که ریاض می‌تواند خسارات خود را کاهش دهد و با رقبا و دشمنان آمریکایی برای تقویت منافع منطقه‌ای خود مانند سرد کردن جنگ یمن که نیروهای سعودی از سال ۲۰۱۵ در آن گرفتار شده‌اند، همکاری کند. در همین حال، شاهزاده روابط خود را با ترکیه بهبود بخشیده و به تحریم قطر پایان داده است.

یک مقام از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس معتقد است: رابطه جدید و مستقیم تر با ایالات متحده جایگزین مدل قدیمی نفت در برابر دفاع شده است، زیرا ریاض پس از شورش های عربی در سال ۲۰۱۱ واشنگتن را یک چتر امنیتی متزلزل تر می‌انگارد.

ریاض فکر می کرد که واشنگتن متحدان قدیمی خود را در جریان شورش ها رها کرده و ممکن است خاندان آل سعود را نیز رها کند. در عین حال، بر این باور بود که پیگیری توافق هسته‌ای آمریکا با تهران، واشنگتن را به نادیده گرفتن فعالیت‌های فزاینده و مخرب (ازدید آل سعود) در منطقه واداشته است.

در همین حال، ریاض از اینکه ایالات متحده حمایت خود از عملیات عربستان در یمن قطع کرد عصبانی بود. بدون دخالت مستقیم آمریکا یا حمایت از تلاش‌های نظامی عربستان، ریاض چاره‌ای جز توافق با ایران نداشت، حتی اگر این امر واشنگتن را آزار دهد.

با این حال، هر دو طرف ممکن است چاره ای جز کنار گذاشتن کینه هایشان نداشته باشند.

عربستان ممکن است چتر امنیتی ایالات متحده را ضعیف ببیند، اما همچنان آن را برای دفاع عربستان حیاتی می داند. در همین حال، دولت‌های غربی به خاطر داشته‌اند که نفوذ ریاض در بازار نفت ناآرام، آنها را ملزم می‌کند که نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و با حاکم واقعی و پادشاه آینده آن کنار بیایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.